چکیده:
اهداف: در احادیث و روایات آمده­; است که خواندن قرآن یکی از راه­;های افزایش حافظه است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر صوت قرآن بر یادگیری و حافظه در مدل حیوانی انجام شد. مواد و روش;ها: در این مطالعه تجربی، 16 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار به;عنوان نمونه در مرکز تحقیقات فیزیولوژی دانشگاه علوم پزشکی کاشان انتخاب و به;طور تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. برای سنجش یادگیری و تثبیت حافظه فضایی از ماز موریس استفاده شد. صوت قرآن به;مدت 14 روز و روزانه 5 ساعت برای گروه آزمایش پخش شد. برای گروه کنترل هیچ صوتی پخش نشد. انجام آزمایش در دو مرحله یادگیری یا آموزش و مرحله بازخوانی یا پروب صورت گرفت. برای انجام، ثبت و تحلیل داده­;های آزمایش ماز موریس از نرم;افزار اختصاصی "ردیاب-1 ویرایش 7" استفاده شد. تحلیل داده;ها نیز با نرم;افزار SPSS 17 و توسط آزمون تحلیل واریانس یک;راهه با اندازه;گیری مکرر و تحلیل واریانس یک;راهه صورت گرفت. یافته;ها: در مرحله یادگیری، مدت;زمان سپری;شده برای یافتن سکو در روزهای مختلف و نیز مسافت طی;شده در ماز برای یافتن سکوی پنهان بین دو گروه­; تفاوت معنی­;داری داشت (0001/0>p). در مرحله بازخوانی، در میانگین زمان ماندن در ربع هدف و میانگین مسافت پیموده;شده در ربع هدف، تفاوت معنی;داری بین دو گروه مشاهده شد (05/0>p). نتیجه;گیری: صوت قرآن بر یادگیری و حافظه موش;های صحرایی نر نژاد ویستار تاثیر دارد.
Aims: It has been mentioned in the sayings that reading the Quran is one of the ways of increasing memory. The present study was conducted to investigate the effect of Quran voice on learning and memory in an animal model. Materials and Methods: In this experimental study, 16 male Wistar rats were selected as samples at the Physiology Research Center of Kashan University of Medical Sciences and randomly divided into control and experimental groups. Morris maze was used to measure learning and fixing spatial memory. Quran voice was played for 14 days and 5 hours a day for the experimental group. No voice was played to the control group. The experiment was conducted in 2 stages: learning or training, and refresh or probe stages. To perform, record, and analyze Morris test data, the "Radyab-1" software (Version 7) was used. The data were analyzed by SPSS 17, using repeated measures one-way ANOVA and one way ANOVA. Findings: In the learning stage, there was a significant difference in the time spent to find the platform in different days and the distance traveled in the maze to find the hidden platform between the two groups (p<; 0.0001). In the refresh stage, the mean time of stay in the target quadrant and the mean mileage in the target quarter showed a significant difference between the two groups (p<; 0.05). Conclusion: Quran voice affects the learning and memory of Wistar male rats.