چکیده:
مقدمه: ارتباط صحیح و منطقی میان علوم، نیازمند داشتن تصوری درست از جایگاه این رشته ها در منظومه علوم است. وقتی از بالا به جایگاه علوم و کیفیت چینش آنها در کنار هم می نگریم، بهتر می توانیم به ارتباطات و نحوه تعامل آنها پی ببریم. نکته مهم دیگری که در ارتباط با علوم سلامت مطرح است،
میان رشته ای یا فرارشته ای بودن آن است. در فرارشته ای ها علوم مختلفی برای حل مسایل عینی و کاربردی اجتماع در تعامل با یکدیگر هستند. بافت محوربودن، ترکیب و یکپارچه سازی از دیگر ویژگی های فرارشته ای ها محسوب می شوند که در علوم سلامت قابل مشاهده اند. فرارشته بودن علوم سلامت موجب می شود ارتباط مطالعات قرآنی با آن بسیار پیچیده تر باشد. مطالعات در حوزه سلامت و دین
حاکی از آن است که تعامل این دو حوزه موجب می شود ابعاد میان رشته ای علوم سلامت بسیار پررنگ تر شده و طرح مباحث روانی و اجتماعی در علوم سلامت جدی تر پیگیری شوند. نتیجه گیری: مطالعات قرآنی، ذیل علوم انسانی غیرتجربی جای گذاری می شود، اما علوم سلامت فرارشته ای هستند که با دو گونه علوم انسانی غیرتجربی و علوم طبیعی مرتبطند. بنابراین ارتباط میان آنها نیز در زمره میان رشتگی قوی محسوب می شود. علوم انسانی تجربی، بیشترین نزدیکی را به مطالعات قرآنی و علوم بهداشت در منظومه علوم دارند و می توان علوم انسانی تجربی را به عنوان اتصال دهنده علوم شکل دهنده مطالعات قرآنی و حوزه بهداشت در نظر گرفت. بنابراین، علوم اجتماعی و روان شناختی بهترین علوم برای برقراری زبان مشترک و تعامل میان این دو حوزه محسوب می شوند. با این زبان مشترک حتی می توان
تعامل و گفت وگوی مطالعات قرآنی با حوزه زیستی علوم بهداشت را نیز متصوردانست.
Aims The correct and logical connection among sciences requires a correct idea of the position
of these disciplines in the science system. When we see the status of sciences and quality of
their arrangement, we can better understand their communication interaction. Another
important point regarding the health sciences is their interdisciplinary or transdisciplinary
nature. In transdisciplinaries, different sciences interact with each other to solve the practical
and objective problems of the community. Context-centeredness, combination, and integration
are among other features of the transdisciplinaries that are visible in health sciences. The
transdisciplinary nature of health sciences makes it much more complicated to connect the
Qur’anic studies. Studies in the field of health and religion indicate that the interaction of these
two fields makes the interdisciplinary dimensions of the health sciences much more prominent,
and the psychosocial and social discussions in the health sciences are more seriously pursued.
Conclusion Qur’anic studies are subcategorized in non-experimental human sciences,
but health sciences are transdisciplinary, associated with two types of non-experimental
human sciences and natural sciences. Therefore, the relationship between them is among the
interdisciplinaries. Experimental human sciences are most closely related to Qur’anic studies
and health sciences in the science system, and experimental human sciences can be considered
as the connecting element of the sciences of the Qur’anic studies and health sciences. Therefore,
social and psychological sciences are the best sciences for establishing common language and
interaction between these two domains. With this common language, one can even imagine the
interaction of the Qur’anic studies with the biological field of health sciences.