چکیده:
با افزایش کاربرد کامپیوتر و اینترنت، اعتیاد به بازیهای رایانهای به عنوان یک بیماری پاتولوژیکی جدید پیشنهاد شده است. شواهد زیادی نشان دادهاند که در سطح مدارهای عصبی، اعتیاد به بازیهای رایانهای مشابه اعتیاد به مواد مخدر است، اگرچه بررسیها به لحاظ مقایسه کارکردهای مغزی بسیار اندک است. هدف پژوهش حاضر مقایسه کارکردهای بازداری پاسخ و تصمیمگیری پرخطر بین افراد وابسته به بازی، بیماران وابسته به مواد (هروئین و متآمفتامین) و افراد بهنجار بود. نمونه شامل 180 نفر مرد (هر گروه 45 نفر) بودند که به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. آزمون برو نرو و آزمون بارت برای بررسی بازداری پاسخ و تصمیمگیری پرخطر استفاده شد. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل واریانس چند متغیری استفاده گردید. نتایج نشان داد که میزان بازداری پاسخ در گروههای وابسته به مواد و وابسته به بازی در مقایسه با گروه بهنجار به طور معناداری کمتر بود (001/0 P)، هر چند گروه وابسته به بازی در مقایسه با گروه وابسته به مواد عملکرد بهتری نشان داد (001/0 P). بعلاوه، عملکرد گروه وابسته به بازی در تصمیمگیری پرخطر مشابه گروه وابسته به مواد بود و به طور معناداری بیشتر از گروه بهنجار بود (001/0 P). به نظر میرسد دو گروه وابسته به بازی و وابسته به مواد به لحاظ مولفههای تکانشگری به ویژه تصمیمگیری پرخطر مشابه هستند و این میتواند زمینه تداوم مصرف دارو و یا ادامه بازیهای آنلاین با وجود پیامدهای آزارنده در هر دو گروه باشد.
With the significant increase in the computer and internet usage, the new concept of addiction to internet games is now considered as a new pathologic disease. The evidences have demonstrated that the internet gaming disorder is similar to drug addiction in terms of neurology, but just a few researches has been done in terms of brain functions. The aim of this project is to compare Inhibitory control and risky decision making among heroin and methamphetamine users, internet gaming disorders and normal people. To do so 180 men participants(45 persons in each group) were selected via simple nonrandom or convenience sampling. Subjects of the study were evaluated using go/no go and Balloon Risk Taking Task (BART) test. For analyzing the results multivariable analyze of variance was used. Results showed that inhibitory control in both substance abuse disorder and internet gaming disorder was significantly lower than normal group (P