چکیده:
در میان متکلّمان و قرآنپژوهان اسلامی، بحثها و مناقشههای متعدّدی پیرامون کیفیّت لقاء و نظر به خداوند در دنیا و آخرت بر اساس آیات قرآن و سنّت وجود داشته است. این مسأله در دورههای اخیر، با نفوذ جریان سلفیها و وهّابیت در جهان اسلام، مورد بازتاب فکری و نظری عالمان آنها قرار گرفته و با تکیه بر ظاهر برخی آیات قرآن و جمودگرایی لفظی، دستکم به دنبال اثبات قطعی امکان مشاهدهی بصری خداوند در آخرت برای مؤمنان بودهاند و در این رابطه، به آیات متشابه و برخی روایات نبوی استدلال وزیدهاند. در این نوشتار، آیات کلیدی مرتبط به واژگان «نظر» و «لقاء»، به ویژه آیات23 سورهی قیامت و 223 سورهی بقره و 110 سورهی کهف، مورد واکاوی مفصّلتری قرار گرفته و آیهی 26 سورهی یونس مورد بررسی اجمالی قرار گرفته است. با نگاه و فهم مجموعی آیات قرآن و استمداد از نظرات اندیشمندان و مفسّران برجستهی شیعه و سنّی، تفسیری مناسب و متّکی بر عقل متعارف و نصوص و محکمات قرآنی ارائه شده و ادلّهی نافین رؤیت بصری خداوند، مورد تقویت قرار گرفته و شبهات و اشکالات سلفیها و ادلّهی مُثبتین مورد ارزیابی و نقد قرار گرفته است.
Among Islamic theologians and Quranic scholars, there have been numerous debates and disputes about the quality of God in this world and the hereafter based on the verses of the Qur'an and Sunnah. In recent times, with the influence of Salafism and Wahhabism in the Islamic world, this issue has been reflected in the thought and theory of their scholars and relying on the appearance of some verses of the Qur'an and verbal rigidity, at least to prove the possibility of visual observation of God in the hereafter for believers. In this regard, they have argued for similar verses and some prophetic narrations.In this article, the key verses related to the words "comment" and "meeting", especially verses 23 of Surah Al-Qiyamat, 223 of Surah Al-Baqarah and 110 of Surah Al-Kahf, are analyzed in more detail and verse 26 of Surah Yunus is briefly reviewed. By looking at and understanding the verses of the Qur'an and using the opinions of prominent Shiite and Sunni thinkers and commentators, an appropriate interpretation based on conventional reason, texts and Qur'anic courts has been presented and the clear evidence of God's visual vision has been strengthened and the doubts and problems of Salafis and God's positive visual evidence has been evaluated and criticized. The method of this article has been in the form of a library and in an analytical-descriptive way.