چکیده:
بسیاری از آیات قرآن، پیرامون حکم جهاد و ابعاد مرتبط با آن است و همین امر سبب شده است تا مخالفان و نقادان، اسلام را دینی خشن معرفی کنند. ضرورت بحث از حکم جهاد در قرآن و فطریبودن آن، هنگامی روشن میشود که هجمههای فراوان مخالفان اسلام را به این حکم، متذکّر شویم. علامه طباطبایی ذیل آیات ۳۹ و ۴۰ سورهی حج، حکم جهاد را مطابق با فطرت بشر میداند؛ در صورت پذیرش این نظریه، شبهات پیرامون آن نیز پاسخ داده میشود. لذا در این مقاله، به روش تحلیلی، با استناد به منابع کتابخانهای، به بررسی دیدگاه مذکور پرداخته شده است؛ بدینگونه که پس از بررسی مفهوم «فطرت» و «جهاد»، به تبیین دیدگاه جناب علامه پرداخته و در آن، مقدّمهای پیرامون فطریبودن غیرت و تعصّب ممدوح، ارتباط آن با دفاع از حقوق مظلومان و جهاد برای رهایی آنان از چنگال ستمگران ذکر شده است. پس از آن با نقل تعدادی از آیات و روایاتی که دلالت بر فطرت توحیدی بشر دارند، ارتباط آن با حکم جهاد بیان گردیده است. همچنین سیرهی عقلا در دفاع مشروع در زمان خطر، به عنوان یکی دیگر از ادلّهی فطریبودن جهاد مورد بررسی قرار گرفته است.
Many verses of the Qur'an are about the rule of jihad and its related dimensions, and this has led opponents and critics to introduce Islam as a violent religion. The necessity of discussing the rule of jihad in the Qur'an and its instinct becomes clear when we mention the numerous attacks of the opponents of Islam on this rule. Allameh Tabatabai, following verses 39 and 40 of Surah Hajj, considers the rule of jihad in accordance with human nature; If this theory is accepted, doubts about it will be answered. Therefore, in this article, by analytical method, citing library sources, the mentioned view has been studied; After examining the concept of "nature" and "jihad", he explained the view of Mr. Allameh and in it, the introduction to the innate nature of zeal and praiseworthy prejudice, its relationship with defending the rights of the oppressed and jihad to free them from the clutches of oppressors is mentioned. After that, by quoting a number of verses and narrations that indicate the monotheistic nature of human beings, its connection with the ruling of jihad has been stated. The behavior of the wise in legitimate defense in times of danger has also been examined as another proof of the instinct of jihad.