چکیده:
در دهههای پس از انقلاب اسلامی ایران، مد لباس و پوشش علیرغم پیشینه تاریخی، از یکسو با منطق اقتصادی و از سوی دیگر با ملاحظات اجتماعی و سیاسی ویژهای روبرو بوده که آنرا با چالشهای فراوانی مواجه ساخته است. براین اساس، نهادهای اجتماعی بر آن شدند تا با فعالیتهای تبلیغاتی و فرهنگی، به هویت و فرهنگ جامعه سمت و سو بخشند. هدف از تدوین پژوهش حاضر پاسخ به این پرسش اساسی است که تولیدکنندگان پوشاک بهعنوان یک نهاد اجتماعی تأثیرگذار تا چه حد در ایجاد و حفظ فرهنگ پوشش ایرانی-اسلامی در جامعه نقش دارند؟. روش این پژوهش کیفی، توصیفی- تحلیلی و متشکل از دو تکنیک اسنادی و میدانی است. نتایج حاکی از این است که با سرعت گرفتن تغییر و تحولات دنیای امروز، در کنار پیشرفت و افزایش فناوریهای مرتبط با مد و پوشاک فرصتهای زیادی برای عوامل مرتبط و اثرگذار بر پوشاک از جمله تولیدکنندگان فراهم شده است و آنها میتوانند با تغییر در شیوههای تولید و طرحها، به فرهنگ و هویت جامعه سمت و سو بخشند. دستیابی به فرآیند ارزشمحور در مداخله عوامل زمینه-ساز نتیجه نهائی پژوهش است که برمبنای آن بکارگیری تمامی پتانسیلهای موجود برای تغییر فرهنگ استفاده از پوشاک ایرانی-اسلامی ضروری است.
In the decades after the Islamic Revolution of Iran, fashion and clothing, despite their historical background, faced economic logic on one hand and special social and political considerations on the other, which has made them face many challenges. Accordingly, social institutions decided to direct the identity and culture of the society through propagation and cultural activities. The purpose of this study is to answer the basic question to what extent clothing manufacturers as an influential social institution play a role in creating and maintaining the culture of Iranian-Islamic clothing in society? The method of this research is qualitative, descriptive-analytical and consists of two documentary and field techniques. The results show that with the acceleration of changes and developments in today's world, along with the development and increase of technologies related to fashion and clothing, many opportunities have been provided for related and influencing factors on clothing, including manufacturers, and they are able to direct the culture and identity of the society by changing the production methods and designs. Achieving a value-based process in the intervention of underlying factors is the final result of the research, based on which it is necessary to use all available potentials to change the culture of using Iranian-Islamic clothing.