چکیده:
همواره دشمنان اسلام برای رسیدن به اهدافشان، درصدد از بین بردن پیوند و علاقه مردم به عترت پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم بودهاند و در راه جدایی مردم از اهلبیت پیامبرصلّی الله علیه و آله و سلّم، تمام توان خود را بهکار گرفتهاند. این جماعت در لباسهای مختلف، سیاست خود را در میان توده مردم ارائه میکردند؛ گاهی در لباس نواصب، گاهی در لباس عثمانیه، گاهی در لباس غلات و گاهی نیز در لباس خوارج خود را نشان میدادند. شاید بزرگترین دشمنان اهلبیت علیهم السّلام را بتوان در نواصب و عثمانیه خلاصه کرد که هر دو، در نفی فکری و فیزیکی اهلبیت علیهم السّلام شمشیر را از رو بسته بودند؛ در این مقاله خواهیم گفت که این عترتستیزی که در صدر اسلام بوده، کماکان نیز وجود دارد. وهابیت که فرقهای نامآشنا برای تمام مردم است، دنبالهرو دشمنان اهلبیت علیهم السّلام یعنی عثمانیه و نواصب است؛ یعنی همانطور که تمام قرآن و سنت نبوی در اهل بیت علیهم السّلام متبلور است، تمام عترتگریزی و گاهی اهلبیتستیزی نیز در این فرقه نمود دارد؛ در واقع وهابیت احیاگر و پیرو راه دشمنان اهلبیت پیامبرصلّی الله علیه و آله و سلّم است که بقاء خود را در محو نام و آثار و قبور اهلبیت: میبیند. آنها با دوری و تحذیر دیگران از این حبل الهی، مسبّب ایجاد انحراف و خشونت و بهتبع آن، بدنامی اسلام در جهان امروز نیز شدهاند.
خلاصه ماشینی:
در این مقاله خواهیم گفت که الگوی فکری این جماعت، عثمانیه و نواصب و دیگر دشمنان اهلبیت: است و مرادشان از سلف صالحی که از آن دم میزنند، غالباً همان منافقین و مخالفین عترت پیامبر6 است؛ وگرنه وهابیها خوب میدانند که در میان صحابه و تابعین بسیاری از آنها دوستدار اهلبیت: بوده و تنها عدّهای از مغرضین و کینهتوزها بودند که خود را مفتخر به عثمانی و ناصبی بودن میدانستند.
جمعبندی معنای لغوی همانطور که مشهود است، در این معانی، بهنحوی دشمنی و عداوت، اشراب شده است؛ لذا برخی از لغوییها بعد از ذکر معنای نصب اضافه کردهاند که نصب همان دشمنی با علی7 است و ناصبی کسی است که با علی7 دشمنی کند؛ 3 اما واقعا، نصب در اصطلاح شیعه و سنّی به چه معناست؟ «النصب، مصدر نصبت الشيء إذا اقمته»؛ (جوهرى، اسماعيل بن حماد، الصحاح تاج اللغة و صحاح العربية، ج۱، ص۲۲۴)؛ ( ابنفارس، احمد، معجم مقائيس اللغة، ج5، ص۴34).
افرادی مانند معاویه، طلحه و زبیر و برخی دیگر از کارگردانان جنگ صفین و جمل، علاوه بر خونخواهی عثمان، کارهایی مانند تنقیص اهلبیت:، تشکیک در خلافت امیرالمومنین7 و یا انکار آن و حتّی سبّ امیرالمومنین7 را نیز انجام دادهاند که یکی از این افعال کافی است که آنها را مشمول حکم نصب کند؛ چراکه با امیرالمومنین7 كوفى، فرات بن ابراهيم، تفسیر فرات کوفی، ص۳۱۹؛ مجلسى، محمد باقر، بحار الأنوار، ج۲۸، ص۷۸ ؛ همان، ج39 ص293؛ امينى، عبدالحسين، الغدير في الكتاب و السنة و الأدب، ج۱۰، ص۲۱۲.