چکیده:
پدیده جهانی شدن از جمله بحث برانگیزترین مسایل روز جهان به شمار می رود.
پدیده ای است که کلیه فعالیت های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی انسان ها را تحت
الشعاع قرارداده و مرزهای جغرافیایی را به حداقل ممکن کاهش، منافع مردم و
کشورها را بیش از بیش به هم تنیده و علاوه بر کالا و خدمات، افکار و دانش
بشری را نیز آسانتر و بی حد و مرزتر از گذشته مبادله می کند .از آنجا که سده
بیست و یکم، سده دانایی، آگاهی و دانش است، اک نون دانایی ؛ به عنوان مهمترین
ثروت و سرچشمه توانمندی در داد و ستدهای انسانی، اجتماعی و اقتصادی کار
می کند و دگرگون ی های جهان، پیرامون آن در حال شکل گیری است . لذا همراهی
با این تغییرات و تحولات در گرو آموزش و تربیت افرادی میسر می شود که
توانمندی درک چارچوبهای جدید و نحوه همسویی با آنها را داشته باشند. در این
مطلب تلاش بر این است که علاوه بر شرح موانع و چشم اندازهای آموزش و
پرورش بعنوان بسترساز و پرورش دهنده این قوه عاقله در فرایند جهانی شدن،
نگاهی گذار بر تاثیرات این پدیده مدرن بر نظام آموزشی وپرورشی داشته باشد.
خلاصه ماشینی:
با واکاوي ايـن تعريـف ، بـراي فـراهم سـازي بـستر فرهنگـي جهـاني شـدن و يکپارچگي ، به برپايي کانونهاي يادگيري و آموزش ، احساس نياز مي شود کـه کليـد آن در دست رهبران آموزشي است تا با الگوي مديريت مشارکتي ، يعني کار با مردم و براي مـردم و پيوند دو سويه دانشگاه و صنعت ، با آموزشهاي بـسنده و روز آمـد؛ بـه ماننـد فراينـدي ارجمند ميان مرزهاي سنتي و فرهنگهاي گوناگون سامانه آموزشي ، پيوند نزديکتري برقرار سازد (کرمي پور، ١٣٨٢).
ج) بي ثباتي در مديريت يکي از موانع مهم در راه جهاني شدن آموزش و پرورش ما، بي ثباتي در مديريت است ؛ زيرا انتصاب مديران آموزشي از وزير گرفته تا مدير، تابع نوسان هاي سياسي جامعه است و به همين دليل دوره مديريت آنان بسيار کوتاه است و اين امر با برنامه ريزي آموزشـي کـه ماهيتي دراز مدت دارد، سخت در تضاد است .
از جمله مهمترين مزايايي اين ديدگاه عبارت است از: - کارآمد نمودن نظام آموزشي و حرکت به سمت محيط هاي آموزشي پويا - توسعه عدالت آموزشي - تربيت نيروهاي متخصص ، کاربر و کارور در زمينه فن آوري اطلاعات - وسعت بخشيدن به عرصه نظارتي معلم به خارج از چارچوب هاي معمول - مادام العمر شدن آموزش (نياز آذري ١٣٨١، ص ٣١٨-٢٠١) مديران مدارس ، با بهره گيري از اطلاعات بـه روز شـده ، مـي تواننـد بـا اتخـاذ و اجـراي سياست هاي کاربردي و علمي متناسب با شرايط و امکانات و تحـولات در حيطـه کـاري خود و با استفاده از اطلاعات پردازش شده ودر دسترس ، به نيازمندي هاي مختلـف واحـد آموزشي تحت پوشش ، از قبيل برنامه ريزي کنترل ، تامين منابع ، کيفيت بخـشي و...