چکیده:
احساس امنیت، یکی از مولفههای کیفیت زندگی است که نبود آن، به بروز آسیبهای اجتماعی منجر میشود. از آنجا که رسانهها، بهویژه تلویزیون، نقشی مهم در ایجاد احساس امنیت دارند، این پژوهش، درصدد واکاوی تأثیر برنامههای سیمای ایلام بر احساس امنیت اجتماعی مخاطبان جوان است. این پژوهش، به روش کیفی، انجام گرفته و جامعة آماری آن را کارشناسان حوزههای رسانه و مسائل اجتماعی شهر ایلام تشکیل میدهند. از این میان، 30 نفر به روش نمونهگیری هدفمندِ اطلاعاتمحور، انتخاب شدند. پس از جمعآوری دادهها، با استفاده از روش تحلیل مضمون و بهرهگیری از نرمافزار MAXQDA، مدل مفهومی تحقیق توسط نرمافزار Smart PLS استخراج شد. یافته های تحقیق نشان می دهد در مضامین استخراج شده، مضمون فراگیر، «افزایش احساس امنیت اجتماعی جوانان» است. در نتیجه گیری، راهکارهای مناسب بهمنظور افزایش نقش برنامهها در احساس امنیت اجتماعی جوانان در مقاله بیانشده است، که در این میان نقش برنامههای نمایشی، طنز و سرگرمی و آموزشی بیشتر است.
The concept of sensing social security is one of the components of quality life. The media, especially television has an undeniable role in this regard. The lack of proper television can cause social trauma & lead to crisis. Therefore, this research has been done with an approach of exploring the role of the Ilam TV network in enhancing the sense of social security among the youth in society. This research is qualitative and its statistical population consists of Ilam’s experts in the field of media & social affairs. 30 people have been chosen and by info-based purposeful sampling the necessary data was collected, then a thematic analysis was applied by MAXQDA software. To achieve this, another software (Smart PLS) was used for model making. The findings of the research show that among the extracted themes, one is collectively stressing “social security enhancement for the young adults”. In the conclusion of the research, suitable solutions for attaining the sense of social security for the youth have been proposed. Among different TV programs, genres like drama, comedy & infotainment have a higher-level role.
خلاصه ماشینی:
از آنجا که رسانه ها، به ویژه تلویزیون ، نقشی مهم در ایجاد احساس امنیت دارند، این پژوهش ، درصدد واکاوی تأثیر برنامه های سیمای ایلام بر احساس امنیت اجتماعی مخاطبان جوان است .
این مقاله برگرفته از پایان نامه دکتری نویسنده اول باعنوان «نقش وقابلیت های تلویزیون (سیمای ) ایلام در تولید برنامه های مرتبط با احساس امنیت اجتماعی جوانان » است که به راهنمایی نویسندگان دوم و سوم در دانشگاه علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران (درسال ١٣٩٧) نگاشته شده است .
براساس اطلاعات معاونت برنامه ریزی صدا و سیمای مرکز استان ایلام ، در سال ١٣٩٨، معاونت سیمای ایلام ، ١٥ عنوان برنامه (به میزان ٢٢٩٥دقیقه ) درمورد مسائل و موضوعات اجتماعی مرتبط با موضوع این تحقیق ، تهیه و پخش کرده است .
در این پژوهش ، تأکید بر رسانۀ تلویزیون مرکز استان ایلام است که براساس نظرسنجی های فصلی مرکز تحقیقات صدا و سیما، سالانه حدود ٧٢ درصد مخاطب دارد و می تواند عاملی تأثیرگذار بر احساس امنیت اجتماعی جوانان باشد.
به این منظور در جستجوی یک مدل علی مناسب - برای بررسی تأثیر برنامه های سیمای مرکز استان ایلام در افزایش احساس امنیت اجتماعی - هستیم .
. اطلاع رسانی از طریق تهیۀ کلیپ های مربوط به امنیت و پخش آنها: آگاهی دهی و اطلاع رسانی ، امروزه در جامعه با توجه به ذائقۀ جوانان متفاوت شده و لازم است سیمای ایلام در تولید این نوع از برنامه ها، مسائل اجتماعی را در قالب کلیپ های کوتاه ، الگوسازی کوتاه ، کلیپ های ویژه مدنظر قرار دهد.