چکیده:
نقش کلیدی کارآفرینی و کسب و کارهای دانش بنیان در روند رشد اقتصادی و توسعه پایدار کشورها روشن است. هدف اصلی از این پژوهش طراحی الگوی اکوسیستم کارآفرینی فناورانه در کسبوکارهای دانشبنیان (مورد مطالعه: حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات) میباشد. پژوهش حاضر بر اساس هدف از نوع کاربردی و به لحاظ گردآوری دادهها از نوع کیفی است. جامعه آماری پژوهش را موسسان یا مالکان کسبوکارهای دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری قزوین و تهران تشکیل میدهند و نمونهگیری به صورت هدفمند انجام گرفت و تا زمانی ادامه پیدا کرد که به اشباع نظری پژوهشگر رسید. به همین جهت با 15 نفر از خبرگان نظری (دانشگاهی) و تجربی (عملی) این حوزه به صورت نیمه ساختاریافته به صورت عمیق مصاحبه انجام گرفت. یافتهها نشان میدهد که مولفههای سازمانی، تشخیص فرصت، کارآفرینی، توسعه و انتقال کارآفرینی، کارآفرینی فناورانه، مولفههای محیطی و مدیریتی از سوی خبرگان مهمترین نقش را با ضریب پایایی 61 درصد دارند. نتایج نشان میدهد که دانشگاهها و دیگر نهادهای آموزشی پیشرفته یک منبع مهم برای دانش جدید هم در بعد فنی و هم در بعد کارآفرینی میباشند و نقش مهمی در ایجاد کسبوکارهای دانشبنیان دارند.
The key role of entrepreneurship and knowledge-based firms in the process of economic growth and sustainable development of countries is clear. The main purpose of this study is to design a model of technological entrepreneurship ecosystem in knowledge-based firms (Case study: Information and Communication Technology). The present study is applied in terms of purpose and qualitative in terms of data collection. The statistical population of the research consists of the founders or owners of knowledge-based firms located in Qazvin and Tehran Science and Technology Parks, and the sampling was done purposefully and continued until the researcher's theoretical saturation was reached. Therefore, in-depth interviews were conducted with 15 theoretical (academic) and experimental (practical) experts in this field in a semi-structured manner. In this research, to realize the validity of the research tool, two question writing tools, correcting the questions by experts and finally reviewing the questions by conducting two preliminary interviews have been used. Findings show that organizational components, opportunity recognition, entrepreneurship, entrepreneurship development and transfer, technological entrepreneurship, environmental and managerial components have the most important role by experts with a reliability coefficient of 61%. The results show that universities and other advanced educational institutions are an important source of new knowledge in both technical and entrepreneurial dimensions and play an important role in creating knowledge-based firms.