چکیده:
هدف: در منظومة فکری رهبر انقلاب، تعصب و جمود، از آسیبهای خطرناک در پژوهشهای علمی به حساب میآیند. هدف از انجام این تحقیق، کشف دیدگاه مقام معظم رهبری دربارة تحجّر علمی، چیستی، ابعاد و پیامدهای آن بود. از اهداف دیگر آن، روگردانی از موانع توسعة علمی کشور و به خصوص تحول بنیادین در علوم انسانی بود. روش: در این تحقیق با روش تبیینی- تحلیلی، ضمن اکتشاف نظرات رهبر انقلاب دربارة تحجّر علمی، به بایدها و نبایدهای نواندیشی علمی اشاره شد. روش گردآوری اطلاعات از نوع کتابخانهای و در استکشاف دیدگاه، از توصیف تبیین بهره برده شد. یافتهها: مبتنی بر بیانیة گام دوم انقلاب، دانش آشکارترین وسیلة عزّت و قدرت یک کشور دانسته شده و نیاز کشور به جوشاندن چشمة دانش اعلام شده است. لذا برای تحقق امور یادشده باید از هنجارها و ناهنجارها، بایدها و نبایدهای لازم در حوزة علم و دانش مطلع باشیم. تحجّر علمی یکی از این ناهنجارهاست که باید از آن برحذر ماند. بر اساس یافتههای تحقیق، تولید علم نیازمند جرأت نوآوری داشتن و رهایی از قید و زنجیرهای جزمیگرایی و تحجّرگرایی علمی دانسته شد. نتیجهگیری: از میان عناصر دخیل در اخلاق پژوهش، اجتناب از تحجّر علمی است. آسیبهای متعددی برای این ناهنجاری اخلاقی بیان شد که رکود، رخوت، سکون علمی و مقابله با هرچیز نو و بدیع از مهمترین آنها بودند.
Objectives: In the intellectual system of the Leader of the Revolution, prejudice and stagnation are considered as dangerous harms in scientific research. The purpose of this study is to explore the Supreme Leader's view on scientific petrification, what it is, its dimensions and consequences. Another objective is to avoid obstacles to the scientific development of the country, especially the fundamental change in the humanities. Method: In this research, using the explanatory-analytical method, while exploring the views of the Supreme Leader of the Revolution about scientific petrification, the do's and don'ts of scientific modern thinking were pointed out. The method of data collection was library type and descriptive description was used to explore the perspective. Results: According to the statement of the second step of the revolution, knowledge has been considered the most obvious means of honor and power of a country, and the country needs to be boiled down to the source of knowledge. To achieve this, we must be aware of the norms and anomalies, do's and don'ts in the field of science and knowledge. According to the research findings, the production of science required the courage to innovate and get rid of the shackles of scientific dogmatism and petrification. Conclusion: This research reached the important conclusion that among the elements involved in research ethics is the avoidance of scientific petrification. Numerous harms were expressed for this moral anomaly, the most important of which were stagnation, lethargy, scientific stillness, and confrontation with anything new and innovative.