چکیده:
با توجه به مشکلات روانشناختی معلولین جسمی حرکتی به خصوص در سن نوجوانی و اهمیت توجه به آن بهمنظور افزایش میزان سازگاری و سلامت روان، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش رویکرد راه حل محور بر سرزندگی و تاب آوری دانش آموزان معلول جسمی حرکتی انجام شد. این پژوهش مطالعه ای شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون، پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. بدین منظور از جامعه دانش آموزان معلول دوره اول و دوم متوسطه شهر اصفهان، تعداد 30 نفر به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. پرسشنامههای سرزندگی دسی و تاب آوری کانر و دیویدسون بر روی هر دو گروه اجرا شد و گروه آزمایش ده جلسهی هفتگی 45 دقیقهای، مداخله راه حل محور را دریافت کردند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره، مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. نتایج نشان داد آموزش گروهی درمان راه حلمدار بر سرزندگی و بُعد تحمل عاطفۀ منفی تابآوری دانشآموزان معلول تأثیر معنیداری دارد. به نظر میرسد؛ میتوان از رویکرد راه حلمحور جهت ارتقاء شاخصهای روانشناسی مثبتنگر مانند سرزندگی و تحمل عاطفه منفی افراد دچار معلولیت جسمی حرکتی بهره جست.
AbstractConsidering the psychological problems of people with physical disabilities, especially in adolescence, and the importance of paying attention to them to improve their mental health, the present study aimed at investigating the effectiveness of short-term solution-focused approach training on vitality and resilience of students with physical disabilities. It was a quasi-experimental study with pretest, posttest and the nonequivalent control group. From among all high school students with physical disabilities in the city of Isfahan, 30 students were selected through convenience sampling method and were randomly divided into experimental and control groups. Desi Vitality Questionnaire and Conor and Davidson Resilience Scale were applied to both groups, and the experimental group received ten 45-minute sessions of solution-focused intervention once a week. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance. The results showed that group training of solution-focused therapy had a significant influence on vitality and the negative affect tolerance of students with physical disabilities, but is not significant on overall resilience. It seems that solution-focused approach can be utilized to promote the positive psychological indicators such as vitality and negative affect tolerance in people with physical disabilities.Keywords: Resilience, Short-term solution-focused Approach, Vitality, adolescence