چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی فرهنگ آموزش اساتید در روایتهای دانشآموختگان دانشگاه فرهنگیان، پردیس امام سجاد (ع) شهرستان بیرجند بود. رویکرد این پژوهش کیفی و روش آن، پدیدارشناسی بوده است. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شد و ضمن آن، روایتهای مربوط به اساتید در پروژههای 15 نفر از دانشآموختگان رشته آموزش ابتدایی پردیس امام سجاد (ع) شهرستان بیرجند در سال 1399- 1398 تحلیل گردید. برای به دست آوردن اعتبار و روایی دادهها، روشهای بازبینی مشارکتکنندگان و مرور روایتها توسط خبرگان غیرشرکتکننده در پژوهش، مورد استفاده قرار گرفت. یافتههای این پژوهش نشان داد که برخی اساتید از روشهای تدریس فعال، بحث گروهی و یادگیری همکارانه استفاده میکردند و برخی صرفا روشهای منفعل سخنرانی و روخوانی از روی اسلاید را بهکار میگرفتند. نگرش، دانش و تسلط علمی اساتید نیز متفاوت بود. اساتید دانشگاه، مهارتهای لازم در تدریس مانند مهارتهای ارتباطی، مدیریت کلاس و مدیریت زمان را بهکار میگیرند اما از مهارت پژوهشی لازم برخوردار نیستند. در ارتباط با اخلاق، برخی منعطف، عدالتمحور و قانونمدار هستند و از شایستگیهای اخلاقی و صفات پایدار شخصیتی برخوردار میباشند اما بعضی، فاقد این ویژگیها هستند. همچنین یافتههای پژوهش، شیوه ارزشیابی مستمر و پایانی را نشان داد؛ بنابراین تنوع فرهنگ آموزش در ابعاد مختلف آن وجود دارد و اساتید، سبک نسبتا واحدی در مواجهه با دانشجومعلمان در پیش نمیگیرند.
The purpose of this study was to investigate the culture of teacher education in the narratives of graduates of Farhangian University, Imam Sajjad Campus in Birjand. The research method was qualitative and narrative research. The method of data analysis was thematic analysis in which the narrations related to the professors in the projects of 15 graduates of the primary education of Imam Sajjad (AS) Campus in Birjand city in 2019- 2020 were analyzed. In order to obtain the validity and reliability of the data, the methods of reviewing the participants and reviewing the non-participating experts in the research were used. The findings showed that some teachers used active teaching methods of group discussion and collaborative learning, and some used passive methods of lecturing and reading slides. Attitudes, knowledge and scientific mastery of professors were also different. University professors use the necessary teaching skills such as communication skills, classroom and time management, and some do not have the necessary research skills. In relation to morality, some were flexible, justice-oriented, and law-abiding, with enduring moral competencies and enduring personality traits, but some were inflexible. The research findings also showed the method of continuous and final evaluation; Therefore, there is a diversity of education culture in its various dimensions and professors do not adopt a relatively uniform style in dealing with student-teachers.