چکیده:
مربیگری سازمانی یک ابزار یادگیری استراتژیک برای سازمانهاست. این پدیده بهعنوان شکل جدیدی از توسعه رهبری بهسرعت در حال رشد، به یکی از پرطرفدارترین ابزارهای توسعه فردی تبدیل شده است. از طرفی بهعنوان حوزهای مطرح شده که کارکرد اساسی آن تسهیل تغییر و توسعه است. مربیگری سازمانی از طریق بالفعل کردن استعدادهای بالقوه منابع انسانی سازمان که محرکهای کلیدی موفقیت هر سازمانی هستند، موجب افزایش بهرهوری سازمان میشود. هدف این پژوهش طراحی مدل مربیگری سازمانی در سازمانهای دولتی است. ازآنجاکه کاوش در دنیای ذهنی و تجارب افراد و استخراج نگرش آنها مستلزم بهرهگیری از روشهای کیفی پژوهش میباشد، در این مطالعه با استفاده از رویکرد تحلیل محتوا با 12 نفر خبرگان که در زمینه مربیگری تألیفاتی داشتهاند، مصاحبه نیمه ساختار یافته عمیق صورت گرفت. محقق برای دستیابی به لایهها و ابعاد موضوع از شیوه تحلیل محتوای کیفی و به شیوه استقرایی استفاده کرد. در این تحقیق 80 کد اولیه استخراج گردید که پس از ادغام کردن آنها تعداد 51 کد اولیه تأیید شد پس از آن، کدهای اولیه در 10 مقوله دستهبندی گردید که مقولات در 3 مضمون اصلی ویژگیهای مربی، ویژگیهای متربی و ویژگیهای سازمان، طبقهبندی گردید.
Organizational Coaching is a strategic learning tool which is rapidly growing as a new form of leadership development and has become one of the most popular personal development devices. It has been acknowledged as a field whose major function is to facilitate reform and development through unlocking the full potentials of organizational human resources that can trigger success in any company and boost organizational productivity. The purpose of this research was hence to design an organizational Coaching model for state organizations through exploration of mental concepts and personal experiences via elicitation of personal attitudes qualitatively. Therefore, employing a content analysis approach, we conducted detailed semi-structured interviews with 12 experts who had accredited publications in the field of training. Qualitative content analysis method was employed inductively to access various layers and dimensions of the concepts. Consequently, 80 primary codes were extracted and merged out of which 51 initial codes were approved. Subsequently, the resultant codes were sorted out into 10 major categories which were further categorized into 3 factors of trainer characteristics, trainee characteristics, and organizational characteristics.
خلاصه ماشینی:
ازآنجاکه کاوش در دنياي ذهني و تجارب افراد و استخراج نگرش آنها مستلزم بهره گيري از روش هاي کيفي پژوهش مي باشد، در اين مطالعه با استفاده از رويکرد تحليل محتوا با ١٢ نفر خبرگان که در زمينه مربيگري تأليفاتي داشته اند، مصاحبه نيمه ساختار يافته عميق صورت گرفت .
Hamlin , Ellinger & Beattie 9 .
Agarwal, Angset & Magni 5.
Underhill,McAnally & Koriath 3.
Utrilla, Grande & Lorenzo 3.
Lee, Idris, & Tuckey 3.
Godshalk & Sosik (94) است که متربيان بايد هدف و سبک موردنظر خود را در مربيگري مشخص کنند که با اين تحقيق مطابقت دارد.
(2017), Examining the Relationship between Manager- as-Coach and Employees Turnover: by Explaining the Mediating Role of Job Attitudes,Organizational Behaviour Studies Quarterly, 6(1), 57-80.
Coaching and leadership at Volvo 3P(Doctoral dissertation, Master thesis, Chalmers University of Technology, Department of Civil and Environmental Engineering, Goteborg, Sweden), 1-93.
Coaching: An International Journal of Theory, Research and Practice, 10(1), 37-53.
The coaching manager development top talent in business, Newbury, Sage Publications Inc, 1-360.
Lai, Y & Palmer,S (2019)Psychology in executive coaching: an integrated literature review,Journal of Work-Applied Management, 11(2), 143-164.
An Integrative Model for Executive Coaching, Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 59(1), 68–78.
Executive coaching for professional organizations (Doctoral dissertation, PHD thesis, School of Humanities, The American University of London).