چکیده:
مشروعیت از اساسی ترین مسائل فلسفه سیاسی است. فلسفه سیاسی متعالیه ،
مشروعیت را بر اساس قرائت خود از اهداف حکمت متعالیه عرضه می کند .
غایت فلسفه سیاسی در حکمت متعالیه اظهار ربوبیت در حیات سیاسی انسان
است این غایت با تخلق به اخلاق الهی می تواند محقق گردد . از آنجا که تخلق
به اخلاق الهی به حقیقت امر ممکن نیست روش آن انشاء فرد اعتباری برای
اسمای الهی و ایجاد فرد واقعی برای این اعتبار در حیات انسانی است . در
حکمت متعالیه مشروعیت را به عنوان فردی از حق حاکمیت خداوند می توان
اعتبار کرد.
خلاصه ماشینی:
(همان ، ٣٦٠) انبياء و امامان شيعي را متوليان حقيقي ايـن سياسـت مـي دانـد و مـي گويـد: بـه ناچـار مي بايست که مبني در اموري که بـه احکـام و سياسـت دينـي تعلـق دارد کامـل باشـد (شيرازي ، ١٣٦٦: ٢٣) ملاصدرا از اين نوع سياست به «سياست عادله » سياسـت قـاهره ، سـنت عـدل و قـانون عدالت تعبير مي کند (ملاصدرا، اسرارالآيات ، ١٣٦٠: ١٦١) در سفر صعودي «من الخلق الي الحق » انسان که خليفه خداوند بر زمين است با توسعه معرفت الهي و تدبير سياسي مزرعه دنيوي و حيات اجتماعي را اصلاح و زمينه سفر بـه سوي درجات روحاني را مهيا مي سازد و با مطالعه در سير «بالحق الي الحق » به تناسـب ادراکات تعقلي تخيلي احـساس در عـوالم سـه گانـه عقـل نقـش و طبيعـت بـه تمـام داستان هايي دست مي يابد.
مقوم ديگر اعتبار مشروعيت مبدأ اعتبار آن است امري حقيقـي کـه در عمليـات اعتبـار فردي اعتباري براي آن ايجاد مي شود حکيم سياسي متعاليه در پي ربوبي ساختن حيات سياسي انساني و متجلي کردن اسماي حسناي الهي در حيات سياسي انسان است .
بنابراين مشروعيت را به عنوان فردي از حق حاکميت خداوند مي توان اعتبار کـرد بـه تعبير دقيق تر حاکميت و ولايت حق تعالي مبدأ اعتبار مـشروعيت حکومـت مـي توانـد باشد در اين صورت حاکم بايد مظهر حاکميت باشد ايـن مـشروعيت بـه معنـاي حـق قانوني يعني شايستگي قانوني براي حاکم جهت تدبير جامعه است .