چکیده:
تروریسم به عنوان یکی از چالش های امنیت جهانی و مانع تحقق امنیت
بین المللی در عصر امروز، یکی از موضوعاتی است که شایسته واکنش عاجل و
قانون صلاحیت » مناسب دولت ها در راستای مبارزه با آن است. در همین راستا
دادگستری جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی به دعاوی مدنی علیه
گروه های » مصوب 1390 مقرره ای تحت عنوان معاونت در « دولت های خارجی
به عنوان عاملی برای سلب مصونیت و نهایتا امکان محاکمه ی دولت « تروریستی
خارجی برشمرده است که این رویه در قوانین سایر کشورها ، ازجمله
ایالات متحده نیز مرعی بوده است؛ ولی موضوعی که توجه به آن ضروری
تروریسم گفته « گروه هایی » چیست و به چه « تروریسم » است اینکه، فی الواقع
می شود. واضح است که مسئله ی مذکور به طور جد مورد مناقشه بوده و هیچ
اجماع بین المللی در مفهوم آن ملاحظه نمی شود ؛ چه بسا گروهی از دیدگاه
دولیت «تروریسم» و از منظر دولت دیگر گروهی«آزادی خواه» باشد . با این
وصف مقاله ی حاضر به بررسی ابهامات موجود در تبیین مفهوم« گروههای تروریستی»
و تحلیل چگونگی اعمال صلاحیت در بحث معاونت در اعمال این گروه ها توسط دولت ها از منظر قانون حاضر می پردازد.
خلاصه ماشینی:
کنوانسيون اروپـايي ١٩٧٢، قـانون ١٩٧٦ ايـالات متحـده و قـانون ١٩٧٨بريتانيا مصونيت را به عنوان قاعده اي که پـاره اي اسـتثنا بـه آن وارد اسـت مطـرح کرده اند (خلف رضايي ١٦٤: ١٣٩٣)، با لحـاظ ايـن مـوارد مـي تـوان بيـان داشـت کـه قانون گذار ايران نيز در قـانون صـلاحيت دادگـستري جمهـوري اسـلامي ايـران بـراي رسيدگي به دعاوي مدني عليه دولت هاي خارجي مصوب ١٣٩٠ با در نظر داشتن چنين رويه اي استثنائاتي را براي مصونيت دولت خارجي برشـمرده اسـت کـه يکـي از آن هـا معاونت در عمليات تروريستي هست .
در بند ب مـاده ي يـک قـانون مـذکور صـراحتا اعمالي را که دولت خارجي مي تواند در معاونت گروه تروريستي (وحشت افکن ) انجـام دهد بيان شده است ، حال با در نظر داشتن اين مسائل بايد به ايـن فکـر بـود کـه گـروه تروريستي به چه معنا مي باشد چراکه فارغ از سهل بودن معناي چنين حرکتي در نگرش اول ، عدم سهولت در تعريف از آن مشخص مـي گـردد کـه رهيافـت هـاي متفـاوتي در ارائه ي تعريف از اين گروه ها دخيـل بـوده و در مکاتـب فکـري مختلـف و از ديـدگاه 1.