چکیده:
ریالیسم جادویی، سبکی جدید در ادبیات داستانی و شاخهای از ریالیسم است که ترکیبی است از دو عنصر واقعیت و خیال، به طوری که تشخیص و جداسازی آنها از یکدیگر آسان نیست. در این داستانها جنبههای ریالیستی بر جنبههای جادویی آن برتری دارد. ریالیسم جادویی، شیوه نسبتا جدیدی برای بیان مسایل و مشکلات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در جهان کنونی بوده که هدفش گسترش واقعیت است. محمد مستجاب، نویسندهی معاصر مصری از جمله نویسندگان ادبیات داستانی عربی است که آثار ارزندهای بر مبنای سبک ریالیسم جادویی از خود برجای گذاشته است. در این جستار سعی بر این بوده که مولفه های داستانی آثار محمد مستجاب به ویژه در دو کتاب الحزن یمیل للممازحه و امیر الانتقام الحدیث که مشخصههای ریالیسم جادویی، بیش از دیگر آثارش در آن نمود دارد از منظر ریالیسم جادویی به روش توصیفی تحلیلی مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. حاصل این پژوهش حاکی از آن است که محمد مستجاب با استفاده از مولفه هایی چون شخصیتهای جادویی، پیرنگ های پیچیده، فضاسازیهای وهم آلود، اغراقی و تعفن بار و درونمایههایی چون توجه به اسطورهها و باورهای عامیانه، آثار قابل توجهی در حوزه ریالیسم جادویی خلق کرده است.
Magical realism is a new style in the literature of the story and one of the subcategories of realism.. Magical realism, a relatively new way to express social, political and economical problems and issues in the present world, which aims to expand reality. Mohamad Mustagab, a contemporary Egyptian writer, who is also known as the author of the magical realism of Egypt, one of the authors of Arabic literary literature has valuable works in the fields of novels, He wrote short stories and literary articles based on the style of magical realism. In this study, in order to understand the features of magical realism and the critique of short stories written by Mohamed Mustagab, the narrative elements were analyzed in the short stories of two books, "Al-huzn yamil lilmumazaha" and "Amir al-intiqam al-hadith" and examined in terms of magical realism who has shown magical realism more than any other works. The result of this research, which was conducted in a in a descriptive manner, shows that Mohamed Mustagab uses tools such as magical characters, complex plot, both space stained, stink space-time, hyperbolic space and themes such as attention to popular believes, legends use of myths, folk believes, and the use of magic that contain magical realism in his stories. Regardless of the literary style of the magical realism of these works ,they are noteworthy in terms of critical themes to the social unrest and cultural poverty of the author society.
خلاصه ماشینی:
در اين جستار سعي بر اين بوده که مؤلفه هاي داستاني آثار محمد مستجاب ـ به ويژه در دو کتاب الحزن يميل للممازحۀ و أمير الأنتقام الحديث که مشخصه هاي رئاليسم جادويي، بيش از ديگر آثارش در آن نمود دارد ـ از منظر رئاليسم جادويي به روش توصيفي ـ تحليلي مورد بررسي و تحليل قرار گيرد.
حاصل اين پژوهش حاکي از آن است که محمد مستجاب با استفاده از مؤلفه هايي چون شخصيت هاي جادويي، پيرنگ هاي پيچيده ، فضاسازيهاي وهم آلود، اغراقي و تعفن بار و درونمايه هايي چون توجه به اسطوره ها و باورهاي عاميانه ، آثار قابل توجهي در حوزه رئاليسم جادويي خلق کرده است .
هر چند در دهه هاي شصت و هفتاد قرن بيستم سبک داستان نويسي رئاليسم جادويي در ادبيات امريکاي لاتين مطرح و شکوفا شد و با کتاب صد سال تنهايي ( os deCien an soledad) (١٩٦٧) اثر گابريل گارسيا مارکز (Gabriel Garcia Marquez) (١٩٢٨) نويسنده ي کلمبيايي، به سبکي جهاني در داستان نويسي مبدل گشت اما از آن جهت که سرزمين ادبيات ، قلمرو همه انسان هاست ، اين سبک منحصر به امريکاي لاتين نشد بلکه در فرهنگ ها و ادبيات ديگر ملل نيز راه يافت به ويژه ادبيات مشرق زمين و ادبيات عربي که خاستگاه کتاب هايي کهن و افسانه اي مانند کتاب ألف ليلۀ وليلۀ (هزار و يک شب ) است .
» (أبو أحمد، ٢٠١٥: ١٢) از جمله نويسندگان ادبيات داستاني عربي، محمد مستجاب نويسنده ي معاصر مصري است که در زمينه ي رمان ، داستان کوتاه و مقاله هاي ادبي آثار ارزنده اي دارد که تعدادي از اين آثار به سبک رئاليسم جادويي نگارش يافته اند.