چکیده:
دانش انسان مجموعهای از مسئلهها و چارهها در مواجهبا دنیای پیرامون است. انسان در مواجهبا مسئلههای جدید یا قدیم ناگریز از خلق چارههای جدید یا خلق صورتبندی جدید از چارههای قدیم است. فرآیند چارهجویی انسانی در مواجهبا مسئلهها در دنیای واقع یا مفهوم نوآوری در دنیای ذهنی در فرهنگها و زبانهای متفاوت دارای بار معنایی متفاوت است. پژوهش حاضر تلاشی برای شناسایی عنصرهای سازنده واقعیت اجتماعی نوآوری در شرکتهای دانشبنیان در بستر زبان فارسی است. پژوهش حاضر از منظر هدف کاربردی با رویکردی توصیفی است. صبغه پژوهش کیفی و برمبنای رویکرد برساختگراییاجتماعی از روش حافظهران استفاده میشود. جامعهی آماری پژوهش افراد شاغل در شرکتهای دانشبنیان فعال در پارک علموفناوری استان گیلان است. روش نمونهگیری غیرتصادفی از نوع در دسترس و حجم نمونه شامل هفتاد نفر است. براساس یافتههای پژوهش عناصر سازنده واقعیت اجتماعی نوآوری در شرکتهای دانشبنیان در دو دستهی عناصر مربوطبه سوبژه شامل صبرکردن، خستگی، کنجکاوی، مشاهدهکردن، انگیزه حلمشکل، حفظآرامش، جزئینگری، ترساز شکست، تلاشکردن، شککردن، هدفشخصی و عناصر مربوطبه ابژه شامل جستوجو در اینترنت، گذرزمان، تغییر ترکیب اجزا، شوخیکردن، محیط پرسروصدا، تغییر ترتیب اجزا، گروهکاری، محیط ساکت و آزمایشکردن هستند. بررسی عنصرهای پدیدارشده نشان از تضاد بین میل به تغییر و میل به سکون در زمان حال و موکول کردن تغییر به آینده در عناصر مربوطبه سوبژه دارد، که نمونهای از عناصر مربوطبه سکون در زمان حال و موکول کردن تغییر به آینده در تحقیقات پیشین یافت نمیشود. بررسی عناصر مربوطبه ابژه نیز نشان میدهد که عنصر اینترنت مهمترین منبع الهام افراد برای نوآوری است.
Human knowledge is a set of human problems and solutions in the face of the world around us. In the face of new or old problems, human is inevitably creating new solutions or creating new formulations of old solutions. The process of finding a solution to problems in the real world or the concept of innovation in the mental world has different meanings in different cultures and languages. The present study is an attempt to identify the constituent elements of the social reality of innovation in knowledge-based companies in the context of Persian language in Iran. This study is applied from the perspective of purpose and has a descriptive approach. The research is qualitative and based on the social constructivist approach, the memory-work method is used. The statistical population consist of people working in knowledge enterprises in the Science and Technology Park of Guilan Province. Non-random sampling method and sample size includes seventy people. Based on the research findings, the elements of social construction of innovation in knowledge enterprises in two categories of elements related to the subject, including patience, fatigue, curiosity, observation, motivation, calmness, partiality, fear, effort, doubt, purpose. Personal and object-related elements include the Internet, time, change of composition, joke, noise, change of order, working group, silence, and experimentation. Examination of the emerging elements shows a contradiction between motion and stillness in the elements related to the subject, which is not an example of the elements related to stillness and satisfaction with the current situation in previous research. An examination of the elements of the object also shows that the element of the Internet is the most important source of people for innovation.