چکیده:
مدیریت زنجیره تأمین غذایی به دلیل مقیاس بالایی آن در صنعت، مقدار اتلاف مواد غذایی در جهان و رابطه بین اتلاف مواد غذایی و سوء تغذیه جهانی از اهمیت بالایی برخوردار است. زنجیره تأمین مواد غذایی شامل تهیه و تولید غذا و شرکتهای تولیدکننده، عمده فروشی و کارخانههای توزیع، دلالان، مکانهای سرویس غذا و رستورانهاست. بررسی اقلام فسادپذیر در قالب زنجیره تأمین میتواند نیازهای بخشی از صنایع که با این اقلام در ارتباط هستند را برطرف کند. این مقاله مسئله طراحی شبکه زنجیره تأمین مواد غذایی فاسدشدنی با ریسک اختلال را مطالعه میکند که شامل مکانیابی تسهیلات، تخصیص جریان بین تسهیلات و تصمیمات مسیریابی است و به ارائه مدل سههدفه جهت کمینهسازی هزینههای عملیاتی شامل هزینه بازگشایی مراکز خدماترسانی، هزینه تعمیر مسیرها در جریان اختلال و هزینه تقاضاهای برآورده نشده، کمینهسازی زمان پاسخ و بیشینهسازی قابلیت اطمینان مسیرها میپردازد. درستی مدل پیشنهادی از طریق حل با روش محدودیت اپسیلون در نرمافزار گمز بررسی میشود. از آنجا که این مسئله جز و آن دسته مسائلNP-hard به شمار میآید، برای حل آن در ابعاد بزرگ از الگوریتم ژنتیک مرتبسازی نامغلوب استفاده میشود. در خاتمه، جهت نشان دادن کارایی مدل پیشنهادی ارائهشده، نمونه مطالعات واقعی شامل نواحی دهگانه منطقه یک شهر تهران مورد آزمون قرار میگیرد.
Food supply chain management is very vital due to its high scale in industry, amount of wastage of food in the
world and relationship between wastage of food and under-nourishment. It consists of producing the food and
manufacturing companies, whole sale and distributors, brokers, food service places, restaurants and retail grocery
firms. Studying perishable goods in a supply chain can be helpful for industries that are related to these kinds of
goods. Because of the important role of location and routing in a supply chain, unity of these elements leading to
an efficient supply chain. Recently, multi-layer and multi-facility problems in a supply chain have been studied
in large scale. Connection between facilities (i.e., the best flow allocating between facilities and vehicle routing
for supplying the perishable foods) is one of the key subjects for this problem. This paper studies a perishable food
supply chain network with disruption risk including the location of facilities, allocating flow between facilities
and routing decisions. It also presents a multi-objective model to minimize the operational costs (e.g., opening
cost, route repairing cost during the disruption and unsatisfied demands cost), minimize the response time, and
maximize the reliability of minimum routes. Validity of the model is investigated by the ε-constraint method in
Gams. Since this problem is an NP-hard one, the NSGA-II is used for solving this problem in large sizes. Finally,
to show the efficiency of the proposed model, a real case study including 10 zone of district 1 of Tehran is applied.