چکیده:
هدف از پژوهش حاضر فهم تجارب زیسته مربیان از چالشهای آموزش فلسفه به کودکان بود. این پژوهش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی اجرا شد. روش گردآوری اطلاعات استفاده از مصاحبههای نیمهساختارمند بود.بدین منظور دادهها با مصاحبه از 15 نفر از مربیانی که سابقه تدریس فلسفه به دانشآموزان را داشتند جمعآوری و به روش استرابرت و کارپنتر(2003) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.تحلیل حاصل از مصاحبهها حاکی از چهار مضمون اصلی از جمله چالشهای فرهنگی،چالشهای محتوایی،چالشهای اداری و ساختاری،چالشهای روشی و 22 زیرمضمون شامل ناآشنا بودن پدیده آموزش فلسفه به کودکان در جامعه،تمسخر،عدم درگیری والدین در آموزش فلسفه به کودک،برخورد متعصبانه با آموزش فلسفه به کودک،تحصیلات اندک والدین،نبود منابع مناسب،سازماندهی نامناسب محتوا،ترجمه های ناقص،عدم ارتباط و سازگاری محتوا،پذیرش مفهوم انتزاعی از فلسفه و ناساگاز با کودک،ارائه متنی فلسفه، ملموس نبودن دستاوردهای آموزش فلسفه ،نپذیرفتن آموزش فلسفه به کودک در برنامه درسی رسمی،عدم تربیت رسمی مربی،نبود حمایتهای مادی و معنوی، تراکم جمعیتی بالا،اختصاص آموزش فلسفه به گروهی ثروتمند ،نبود ابزار مرتبط با تدریس فلسفه به کودک،کیفیت پایین مربیان ،عدم توجه به سن کودک،ارائه پاسخ نهایی به کودک،نادیده گرفتن کودک و عدم ارتباط با محیط استخراج بود.
The aim of the present study was to understand the lived experiences of preschool teachers regarding the challenges of teaching philosophy to children. This qualitative research was performed using phenomenological method. The method of data collection was semi-structured interviews. For this purpose, data were collected by interviewing 15 instructors who had an experience of teaching philosophy to students. Data were analyzed by Strabert and Carpenter (2003). The analysis of the interviews indicates four main themes including cultural challenges, content challenges, administrative and structural challenges, methodological challenges and 22 sub-themes including unfamiliarity with the phenomenon of teaching philosophy to children in society, ridicule Lack of parental involvement in teaching philosophy to children, prejudiced attitude towards teaching philosophy to children, low parental education, lack of appropriate resources, improper content organization, incomplete translations, lack of communication and compatibility of content, acceptance of abstract concept of philosophy and inconsistency with child, Presenting a philosophy textbook, the achievements of teaching philosophy are not tangible, refusing to teach philosophy to children in the formal curriculum, lack of formal instructor training, lack of material and spiritual support, high population density, assigning philosophy teaching to a rich group, lack of tools related to teaching philosophy to the child, the low quality of the trainers was the lack of attention to the child's age, providing the final answer to the child, ignoring the child and lack of connection with the extraction environment.
خلاصه ماشینی:
دوفصل نامۀ علمی (مقالۀ علمی ـ پژوهشی)، سال دوازدهم ، شمارة اول ، بهار و تابستان ١٤٠٠، ٢٦١ – ٢٨٧ شناسایی چالش های آموزش فلسفه برای کودکان از نظر مربیان پیش دبستانی (یک مطالعۀ پدیدارشناسانه ) ساناز ماهری *، علیرضا عراقیه ** یحیی قائدی ***، امیر حسین مهدیزاده ****، پری سوسهابی ***** چکیده هدف از پـژوهش حاضـر فهـم تجـارب زیسـته مربیـان از چـالش هـای آمـوزش فلسـفه بـه کودکان بود.
تا کنون محققان در ارتباط با فلسفه و کودک دست بـه انجام تحقیقاتی زده اند که در ذیل خلاصه ای از آنها ارائه میگردد: مونتی و ماریا (٢٠٠١) در تحقیقی گزارش کردند که با اجرای برنامه آمـوزش فلسـفه بـه کودکـان در دو مدرسـه ابتـدایی شـهر مکزیکـو بـا اسـتفاده از آزمـون اسـتدلال نیوجرسـی دانش آموزان شرکت کننده در برنامه مهارت های استدلال و تفکـر انتقـادی عملکـرد بـالاتری نسـبت بـه کودکـانی داشـتند کـه در ایـن برنامـه شـرکت نکـرده بودنـد.
٣. ٥ مضمون سوم : چالش های اداری و ساختاری نپذیرفتن آموزش فلسفه به کودک در برنامه درسی رسمی: عدم توجه به آمـوزش فلسـفه بـه کودکان در برنامه های درسی رسمی یکی از موانعی اسـت کـه اطـلاع رسـان هـای پـژوهش حاضر به آن اشاره کرده اند.
Fisher, R (2005): Philosophy for children: theories and praxis in teacher education, Journal of Education for Teaching, DOI: 10.
Page and Mukherjee (2007) Philosophy for children in transition: problems and prospects, International Journal of Lifelong Education, 33:4, 560-562.