چکیده:
فهم هویت سیاسی در مواجهه قدرت سیاسی و نیروهای اجتماعی در ایران مسالهای است که منظری بر فهم تحولات سیاسی اجتماعی جامعه ایران میگشاید. با شکست مشروطه و خفقان سیاسی ناشی از حاکمیت پهلوی اول، دغدغه هویت سیاسی به محاق رفت. پس از استبداد رضاشاهی، دورهای از انعطاف سبب تحرک گروههای دینی و اجتماعی شد. با سقوط مصدق، پهلویدوم همه فعالیتهای سیاسی را ممنوع کرد؛ لذا حرکتهای اسلامی در قالبی مخفیانه فعالیتهای خود را ادامه دادند. این جریان که شامل گسترهای از گروههای دهه چهل بود با تعریف حداکثری از اسلام، تلاش داشتند هویتی اسلامی- ایرانی را در مقابل هویت باستانگرایانه پهلوی قرار دهند و این در سایه رهبری امام خمینی(ره) و گفتمان شریعتی ممکن گشت. در این پژوهش بناست تا با روش تاریخی تحلیلی و با اتکا به منطق درونی توماس اسپریگنز به این مساله بپردازیم که اساسا، گفتمان اسلام سیاسی در دوره پهلوی دوم چگونه شکل گرفت.
Understanding of political identity in the face of political and social forces in Iran opens up a perspective on understanding the social and political developments. The defeat of the first Constitutional revolution and political repression from the government side cause to the main concern (political identity) go into eclipse. After Reza Shah's dictatorship, a period of flexibility and mobility emerged and the rise of religious groups and social causes. After the fall of Mossadegh, the second Pahlavi banned all political activitiesin a way that Islamic activities have continued covertly. This current includes a variety of groups, forties with maximum definition of Islam, tried to locate Islamic and Iranian identity in front of the ancient identity and This aim under the shadow of Imam Khomeini (RA) leadership and thoughts of Shari'ati became possible. In this study Trough historical methods of analysis and relying on internal logic to the question of whether Thomas Springs asked: how was the discourse of political Islam formed during the second Pahlavi?