چکیده:
ظهور فساد اداری قدمتی به درازای جامعه بشری دارد و رابطه آن با توسعه نظام سیاسی مستقیم است تا جایی که پیدایش آن میتواند موجب اخلال در نظام سیاسی یک کشور شود. دولت جمهوری اسلامی از بدو تاسیس و در قانون اساسی سیاستهایی را برای مبارزه با فساد در نظر گرفته بود و سپس با گذشت زمان و با توجه به وضعیت جامعه ، تغییراتی در قوانین گذشته و نیز قوانینی جدید وضع نموده وسیاستهایی را در پیش گرفته است . هدف و سوال اصلی این نوشتار سیاستگذاری کلان جمهوری اسلامی در مبارزه به فساد اداری بوده است. می توان گفت که ایران در باره سیاستگذاری تلاش کرده است که در سطح کلان همچون تقویت بخش خصوصی و نهادینه کردن فعالیت نهادهای جامعه مدنی و سمن ها زمینه های فساد اداری را کمتر کند و هم در سطح قانونگذاری و بعد نظارتی و تحقق دولت الکترونیک با فساد اداری تقابل کند. گرچه با چالش های تاریخی، فرهنگی، اقتصادی و...مواجه بوده است.
The emergence of corruption has a long history in human society and is directly related to the development of the political system so that its emergence can disrupt a country's political system. In a corrupt administrative system, employees take advantage of their exclusive position in providing services, and engage in business with their jobs, which in addition to harming development, hinders the growth of healthy competition and social justice. From the beginning of its establishment and in the constitution, the government of the Islamic Republic of Iran had considered policies to fight against corruption, based on the results obtained, it is necessary to strengthen the private sector and institutionalize the activities of civil society organizations and political parties to establish a relatively good relationship between the three sectors of public, private and civil society, which results in the control of corruption.