چکیده:
مسئله شر ارتباط انسان با خدای قادر و عالم و خیرخواه محض را در عمل دچار تزلزل میکند و ارتباط انسانها با یکدیگر را تحتالشعاع تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم خود قرار میدهد. هدف از انتخاب رمان به عنوان بخشی از پژوهش الاهیاتی، اتخاذ روش حصرگرایانه و روش میانرشتهای بود تا با رویکرد ادبیات بتوان ابعادی از معنا را در سطحی متفاوت دید. در این مقاله ماهیت، مصداق، و کارکرد شر، نسبت انسان با شر، نسبت شر و گناه اولیه، و مواجهه کلیسا با شر، با تکیه بر دیدگاه متألهان قدیم و جدید ارتدوکس از یک سو، و مفاهیم الاهیاتی متن رمان برادران کارامازوفِ فئودور داستایفسکی از سوی دیگر، بررسی شده است. برخلاف دیدگاه الاهیات کاتولیک و پروتستان، گناه اولیه در الاهیات ارتدوکس موضوعیت چندانی ندارد. اعتقاد داستایفسکی به پاکبودن کودکان از گناه اولیه نیز همراستا با سنت ارتدوکس است، اما علیرغم مواضع متفاوت ارتدوکسها، در رمان مذکور بخشایش همه گناهکاران مد نظر نویسنده است. همچنین، در الاهیات ارتدوکس از کارکردهای شر، معرفت نیک و بد است، اما در رمان مذکور این معرفت ارزشمند نیست. تأثیرپذیری داستایفسکی از الاهیات ارتدوکس در رمان برادران کارامازوف، و دَرهمآمیختگی، وابستگی و مکملبودن شر و خیر از نتایج این پژوهش است.
The problem of evil is one of the confusing issues of man that shakes his relationship with Almighty God, the All-Knowing and the Pure Benevolent, in practice and directly or indirectly overshadows the relationship of human beings with each other. The purpose of selecting the novel as part of theological research was to adopt an exclusive interdisciplinary method so that with the literary approach, dimensions of meaning can be seen at different levels. In this article, the nature, instance, and function of evil, the relation of man with evil, the relation between evil and original sin, and the church's confrontation with evil, based on the views of old and new orthodox theologians have been investigated as well as the theological concepts of the novel, the Brothers Karamazov by Fyodor Dostoevsky. Contrary to the views of Catholic and Protestant theology, original sin has little to do with orthodox theology. Dostoevsky's belief in the purity of children from original sin is also in line with the Orthodox tradition, but in spite of the different orthodox positions, the author seeks the forgiveness of all sinners in the mentioned novel. Furthermore, in orthodox
خلاصه ماشینی:
در اين مقاله ماهيت ، مصداق ، و کارکرد شر، نسبت انسان با شر، نسبت شر و گناه اوليه ، و مواجهه کليسا با شر، با تکيه بر ديدگاه متألهان قديم و جديد ارتـدوکس از يـک ســـو، و مفـاهيم الاهيـاتي متن رمـان برادران کارامازوف فئودور ِداسـتايفسـکي از سوي ديگر، بررسي شده است .
در اين پژوهش راه حل تمسـک به اختيار به عنوان مبناي نظريه عدل الاهي منظور نظر بوده است ، هرچند تأکيد محوري اين پژوهش دست يابي به راه حل هاي فلسفي متفاوت و جديد، و بررسي و نقد آنها در حل تعارض مسـئله شـر نيست .
در اين پژوهش ميکوشـيم مشـخص کنيم که : ديدگاه فئودور داسـتايفسکي راجع به مفهوم و ماهيت شـر چيسـت ؟ نسـبت انسـان و شر چگونه تبيين ميشود؟ نسبت شر و گناه اوليه در رويکرد الاهياتي داسـتايفسکي چيست ؟ آيا در منظومه فکري داستايفسکي شـر کارکردي دارد؟ موضع داستايفسکي راجع به واکنش ها و موضع گيريهاي کليسا در برابر مســئله شــر چگونه اســت ؟ و چه نســبتي با ديدگاه هاي کليســاي ارتدوکس دارد؟ همچنين ، داسـتايفسـکي متأثر از چه شـخصيت ها و مکاتبي است ؟ در اين مقاله ، ابتدا به مواضـع کليسـاي ارتدوکس راجع به مفهوم «شـر» ميپردازيم .
تأکيد ايشـان بيشـتر بر پاسـخ به مسئله شر، و نقد و تحليل راه حل هاي داستايفسکي در اين زمينه است ؛ و به طور کلي دو نوع پاسـخ تحليل ميشـود؛ پاسـخ نخست به مسئله شر، مبتني بر اختيار اسـت که انتقادهايي بر آن وارد کرده اند و پاسـخ بعد ضرورت تغيير نگاه به شرور موجود اســت که آن را نيز شــرح و نقد ميکنند.