چکیده:
مقدمه و هدف پژوهش: احساس شادی به عنوان یک پدیده روانشناختی و اجتماعی، تحت تاثیر تجربههای مستقیم و غیرمستقیم افراد از شرایط محیط است که انسانها برای دستیابی به زندگی سالم و تداوم اجتماعی نیازمند آن میباشند. هدف پژوهش برمبنای مدل معنایی محیطی با هدف تبیین نقش مولفه-های کالبدی-عملکردی و معنایی شادزیستی در تحقق پویایی ذهنی ساکنین در فضاهای مسکونی میباشد.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع تحلیل محتوای کمی و گردآوری اطلاعات به شیوه استنادی-کتابخانهای به همراه پیمایش میدانی و مصاحبه است. قلمرو پژوهش نظریههای مطرح در رابطه با شادزیستی از سال 2020- 1996 میلادی است.
یافتهها: نتایج پژوهش حاکی از آن است که بر اساس نظرات متخصصین گذشته تا امروز، شادزیستی؛ به کمک عواملی همچون، عناصر عینی، رفتاری و ذهنی مختص هر مکان حاصل میشود و برای رسیدن به شادزیستی، مولفهی کالبدی (عینی) 80/55%، مولفهی معنایی (ذهنی) 97/22% و مولفهی رفتاری (عملکردی) 23/21% اهمیت توجه دارند. ولی طبق پیمایش میدانی و مصاحبه با متخصصین حاضر؛ مولفههای کالبدی به میزان 87/53% مولفههای معنایی 60/26% و مولفههای رفتاری 53/19% در شادزیستی موثر هستند و این دو دیدگاه دارای 95% انطباق میباشند.
نتیجهگیری: لذا طبق نظر متخصصین پیشین و حاضر، بطور متوسط، میانگین درصد تاثیر عوامل؛ عینی 82/54%، ذهنی80/24% و رفتاری 38/20% بهطور موثر از مقولات تشکیل دهنده عوامل شادزیستی در تحقق هوشیاری ذهنی ساکنین در فضاهای مسکونی میباشند.
The feeling of happiness as a psychological and social phenomenon is influenced by the direct and indirect experiences of people of the environmental conditions that human beings need to achieve a healthy life and social continuity. The purpose of this study is based on the environmental semantic model with the aim of explaining the role of physical-functional and semantic factors of happiness in the realization of mental awareness of inhabitants in residential areas. Method: The present study is a quantitative content analysis and data collection in a citation-library method along with field survey and interview. The field of research is theories related to happiness from 1996-2020. Results: The results of the research indicate that based on the opinions of experts from the past to the present, happiness; With the help of factors such as, objective, behavioral and mental elements specific to each place are obtained, and therefore to achieve happiness, the physical factor 55.80%, the individual factor 22.97% and the behavioral factor 21.23% they are important. But according to the field survey and interviews with the present researchers; physical factors are 53.87%, individual factors 26.60% and behavioral factors 19.53% are effective in happiness and these two views are 95% consistent. Conclusion: Therefore, on average, the average percentage of the impact of factors; objective 54.82%, behavioral 20.38% and mental 24.80% are effectively the categories of happiness factors in achieving mental awareness of inhabitants in residential spaces.