چکیده:
در تمام عمر انسان بر روی کره خاکی، انسان از واژه مظلومیت و بهره کشی متنفر بوده است و آن را به عنوان قبح عقلی و شرعی مد نظر داشته است. فطرت پاک خداوندی به عنوان ابزار بسیار حرکت بخش مانع از سلطه پذیری او بوده است و لیکن هر جامعهای که زمینه فرهنگی سلطه پذیری و استضعاف را داشته باشد به مستکبر و استعمارگر در «خود برتر بینیاش» کمک کرده است. اشاره آیات شریف قرآن در «لا تَظلِمونَ و لا تُظلَمون» مبین چنین معنایی است.هدف این مقاله نمایاندن چهره استکبار در جامعه انسانی امروز است. کیفیت استکبار ستیزی از منظر قرآن و تبیین شیوههای مبارزه با استکبار با ارائه آیات شریفه موجبات طمأنینه؛ و آرامش و عزت نفس خواهد بود این بررسی با شیوه توصیفی و فلسفی و از نوع تحلیلی و مطالعات کتابخانهای است.
خلاصه ماشینی:
در فرهنگ سياسي بين المللي واژگاني نظيـر اسـتعمار و امپرياليسـم گويـاي طريـق استکبارياند(منوچهر محمدي، سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران : ٣٣) اما در عرف بين الملل استعمار، امپرياليسم و استثمار که همگي ثمره نظام لائيـک و کفـر بـه شـمار رويکرد قرآن کريم به امر سلطه گري و سلطه پذيري/ ٨١ ميآيند که لازم است براي تبيين مبحث ما از آن ها رمزگشايي شود تا مسأله اين تحقيق که در سؤالات زير قيد ميشود پاسخ علمي و مستدل پيدا کنند: ١ ديدگاه قرآن کريم نسبت به سلطه گري و سلطه پذيري چگونه است ؟ ٢ زمينه هاي استعمار و سلطه جويي و سلطه پذيري در فرهنگ بشري کدام اند؟ ٣ همپوشاني مستکبر و کفر در ايجاد سلطه چگونه است ؟ استکبار براي رسيدن به اهداف غايي خود از سياست هايي که به هر طريقـي او را بـه سلطه گري برساند استقبال ميکند و استفاده از هر وسيله اي به منظور رسيدن به هـدف را توجيه مينمايد لذا براي نيل به اغراض خود در تمام زمينه هـا از هـيچ بهانـه اي دريـغ نميکند و به کليه شيوه هاي ممکن متوسل مـيشـود.
پيشينه بحث از آيات قرآن چنين استنباط ميشود که استکبار به زمان هاي بسيار دور برميگردد و در واقع سابقه آن را بايسـتي در آغـاز زنـدگي اجتمـاعي انسـان هـا بـر روي کـره زمـين ٨٢ /فصلنامه مطالعات قرآني، سال دوازدهم ، شماره ٤٥، بهار ١٤٠٠ جست وجو کرد.
با نگرشي به اين گونه تفکـر مـيتـوان دريافـت کـه رويکرد قرآن کريم به امر سلطه گري و سلطه پذيري/ ٨٧ انسان از نظر استکبار چگونه موجودي است : مهم ترين ويژگي انسان در نظام اسـتکباري، بعد مادي او و نه جنبه انسانيت وي ميباشد.