چکیده:
پژوهش حاضر باهدف بررسی رضایت و کیفیت زندگی و بهزیستی روانشناختی نوجوانان ناشنوا و پی بردن به اینکه در حال حاضر و در جامعه امروز، حرکت نکردن طبق نظریه زمانبندی اجتماعی میتواند کیفیت و رضایت از زندگی و بهزیستی روانشناختی نوجوانان ناشنوا را تحت تأثیر قرار دهد، انجام شد. بدین منظور 50 نوجوان ناشنوا عمیق بین 14 تا 20 سال به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به سه پرسشنامه رضایت از زندگی (1985)، کیفیت زندگی (1384) و بهزیستی روانشناختی (1980) پاسخ دادند. بهمنظور تحلیل داده ها از شاخصهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه) با نرم افزارSPSS 22 استفاده شد. یافتهها نشان داد که بهزیستی روانشناختی با رضایت از زندگی و کیفیت زندگی رابطه معناداری داشت؛ همچنین همبستگی چندگانه بین متغیرها حدود 0/69 درصد به دست آمد و حدود 0/83 درصد متغیر رضایت از زندگی و کیفیت زندگی از طریق بهزیستی روانشناختی قابل تبیین است؛ بنابراین نتایج نشان میدهد که قدرت پیشبینی کنندگی بهزیستی روانشناختی بر اساس نظریه زمانبندی اجتماعی در نوجوانان ناشنوا بالا است و می تواند رضایت از زندگی و کیفیت زندگی را پیشبینی کند.
The aim of this study was to investigate the satisfaction and quality of life and psychological well-being of deaf adolescents and to realize that now and in today's society, not moving according to social scheduling theory can affect the quality and satisfaction of life and psychological well-being of deaf adolescents. Put, done. For this purpose, 50 deeply deaf adolescents between 14 and 20 years old were selected by available sampling method and answered three questionnaires of life satisfaction (1985), quality of life (2005) and psychological well-being (1980). In order to analyze the data, descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (Pearson correlation and multiple regression) with SPSS 22 software were used. Findings showed that psychological well-being had a significant relationship with life satisfaction and quality of life; Also, the multiple correlation between the variables was about 0.69% and about 0.83% of the variables of life satisfaction and quality of life can be explained through psychological well-being. Therefore, the results show that the predictive power of psychological well-being based on social scheduling theory is high in deaf adolescents and can predict life satisfaction and quality of life.
خلاصه ماشینی:
اما اینکه در حال حاضر و در جامعه امروزی با توجه به تحولات صورت گرفته، مطابق این انتظارات بودن یا نبودن مخصوصاً برای افراد دارای آسیب شنوایی میتواند کیفیت و رضایت از زندگی و بهزیستی روانشناختی را تحت تأثیر قرار دهد یا خیر، نامشخص است.
بهزیستی روانشناختی مستلزم درک چالشهای وجودی زندگی است (طباطبایی نسب و محمودی، 1394) و یک حالت عاطفی درونی Ponnuswamy & Manohar Vykoukalova Morais & Camanho Jan & Masood Al-Attiyah & Nasser Mehmood & Shaukat Evans Huebner Sundriyal & Kumar Jonas & Loeb به محیط خارجی به وجود میآید (لمرگارد و لاریدسن 1 ، 2008).
سان (2016) نیز با بررسی رابطه تحول مثبت نوجوانی، رضایت از مدرسه و مشکلات رفتاری روی 1652 دانشآموز مقطع متوسطه (738 پسر و 912 دختر) دریافت تحول مثبت نوجوانی نقش پیشبینی کننده در بروز مشکلات رفتاری بهخصوص در نوجوانان دختر داشت و در این میان رضایت از زندگی نقش می 5 Text=" Ma"/>Text=" Ma"/> (2019) در پژوهشی با نمونه 700 نفری از نوجوانان هنگکنگ دریافت تحول مثبت نوجوانی نقش میانجی در رابطه حمایت اجتماعی و رضایت از Lemmergaurd & Lauridsen Rajendran & Roy Sun & Shek Heinze Ma در بررسی پیشینه پژوهشی، خلأ محسوس درباره کیفیت و رضایت از زندگی و بهزیستی روانشناختی نوجوانان ناشنوا مطابق با نظریه زمانبندی اجتماعی وجود دارد؛ بنابراین پژوهش حاضر باهدف بررسی کیفیت و رضایت از زندگی و بهزیستی روانشناختی نوجوانان ناشنوا و پی بردن به اینکه در حال حاضر و در جامعه امروز، حرکت نکردن طبق نظریه زمانبندی اجتماعی میتواند کیفیت و رضایت از زندگی و بهزیستی روانشناختی را تحت تأثیر قرار دهد، انجام گرفت.