چکیده:
بیان مسئله: فضای کنونی جامعه، سمت و سوی بسیاری از دروس کارگاهی و آزمایشگاهی در برخی رشته های دانشگاهی و تحصیلی را به سمت آموزش الکترونیکی سوق داده، ولی چالش های بسیاری را با خود در امر آموزش و بخصوص یادگیری وارتباطات مجازی دانش آموزان و دانشجویان همراه داشته است. با توجه به اینکه آموزش الکترونیکی در بسیاری از دروس تئوری در برخی رشته ها و دانشگاه ها از سال های قبل رایج بوده، ولی امروزه ماهیت آموزش الکترونیکی، لزوم بررسی دقیق عوامل مؤثر بر یادگیری و شیوه های آموزشی مؤثر را با تأکید بر سیستم های مدیریت آموزش الکترونیکی، کلاس های مجازی فعالیت های کلاسی مجازی و غیره، ایجاب می نماید. با این حال مسائل اینچنینی همواره نقدهایی را به آموزش الکترونیکی و مجازی در بسترها و رویکردهای مختلف وارد نموده است. هدف: پژوهش حاضر ضمن معرفی برخی از روش های یادگیری مؤثر در برخی دروس با هدف بررسی نظام آموزش الکترونیکی در رشته های کارگاهی دروس هنری و عوامل مؤثر به رویکردها و نقدهای مختلف در این زمینه پرداخته و با رویکردی آسیب شناسانه در این فضا، چالش های موجود و پیش رو را واکاوی نموده است روش پژوهش: این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی و تحلیل محتوای موضوعات مرتبط، با پیش بینی احتمالات آتی در این محور، پرداخته است و از مطالعات اسنادی وکتابخانه ای بهره برده است. یافته ها: در نظام آموزش الکترونیکی بار اصلی بر قسمت یادگیری است نه الکترونیک، این تحلیل می تواند زمینه ساز برنامه ریزی مناسب و متناسب با شیوه آموزشی و یادگیری مؤثر باشد. برخی ظرفیت ها و شیوه های آموزشی پیشنهادی در نحوه امتحان یا شروع کلاس های درس در سطح کشور وجود دارد که در قسمت پیشنهادات ذکر شده است.
خلاصه ماشینی:
html آسیبشناسی نظام آموزش الکترونیک در رشتههای کارگاهی دروس هنری و ارائه راهکارهای مؤثر چکیده بیان مسئله فضاي كنوني جامعه، سمت و سوي بسياري از دروس كارگاهي و آزمايشگاهي در برخي رشتههاي دانشگاهي و تحصيلي را به سمت آموزش الكترونيكي سوق داده، ولي چالشهاي بسياري را با خود در امر آموزش و بخصوص يادگيري وارتباطات مجازي دانش آموزان و دانشجويان همراه داشته است.
استفاده از آموزشهای مجازی در تعطیلات طولانی مدتی که بر اثر شیوع ویروس کرونا به مدارس تحمیل شد، فصل جدیدی از آموزشها را در برابر مدارس کشور گشود، آموزشهایی که در برخی از کشورها سالهاست اجرا میشود، اما در کشور ما تجربه جدیدی است و در تعطیلات اخیر برای نخستینبار به صورت گسترده تجربه شد در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات و به کارگیری قابلیتهای آن در حوزه تعلیم و تربیت، آموزش الکترونیکی به شیوهای پذیرفته شده برای ارائه آموزش در زمینههای گوناگون در کنار آموزش حضوری مبدل شده است (مومني راد، علي آبادي، فردانش، و مزيني،۱۳۹۲ ، ۷۶) كه در صورت عدم مدیریت درست و دورشدن از رسالت اصلی نرم افزار در سيستم امور الكترونيك، اين ابزار میتواند به ضد خود تبدیل شده و خسارتهایی را به نظام آموزشی و اعتماد مردم به مدرسه و دانشگاه ایجاد کند (جاويدنسب، 1399).
معرفي شیوههای نوین آموزش الکترونیک از سال ۲۰۱۸ به بعد نمونههايي از آموزش الكترونيكي كه به عنوان بهترین شیوههای آموزش الکترونیک در سالهاي اخير ميباشد، در ذيل اشاره شده است، برخی از این روشها از ابتدا وجود داشته است و برخی شیوههای دیگر نوین و جدید هستند، اين شيوهها تنها ميتوان در برخي دروس تئوري دانشجويان هنر مورد استفاده قرار گيرد كه درك عملي و كارگاهي كمتري دارند: ۱.