چکیده:
انسان ذاتاً زیباجوست و گرایش به زیبایی دارد و از زیبایی ها لذت میبرد.قرآن نیز زیباجویی انسان را تایید می کند و آن را بر دو گونه معقول و محسوس می داند که هر کدام باعث تاثیری بر معماری درطول تاریخ اسلام شده است.
به نظر می رسد هنر و معماری اسلامی دارای دو بُعد کالبدی و محتوایی است. در بعد کالبدی معماری تابع اقتضائات زمان و تجربیات بشری است، اما بعد محتوایی آن کاملاً وابسته به باورها و ارزش های حاکم برهنرمند و معمار است.
براین اساس پژوهش حاضر، به روش تحلیلی و تفسیری در پی پاسخ به این پرسش است که دیدگاه قرآن درباره زیباجویی و تاثیر آن بر معماری اسلامی چیست؟ یافته های تحقیق نشان می دهد که از دیدگاه قرآن ، زیباجویی معقول در انعکاس جلوه الهی در هنر اسلامی طریقی برای وحدت بخشیدن به زندگی انسان و زیباجویی محسوس ،مستلزم حاکم شدن ارزش های اسلامی بر معمار است.
Man is inherently beautiful and has a tendency to beauty and enjoys the beauties of the world. The Qurchr(chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))39chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39'))))an also confirms human beauty and considers it in two sensible and tangible types, each of which has caused an impact on architecture throughout the history of Islam. Of course, Islamic architecture has two dimensions, physical and content. In the physical dimension, architecture seems to be subject to the requirements of time and human experiences, but its content dimension is completely dependent on the beliefs and values that govern architecture. Accordingly, the present study seeks to answer the question analytically and interpretively, what is the view of the Qurchr(chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))39chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39'))))an about aesthetics and its impact on Islamic architecture? Findings show that from the Qurchr(chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))39chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39'))))anchr(chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))39chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39'))))s point of view, rational aesthetics in reflecting the divine manifestation in Islamic art, a way to unify human life and tangible aesthetics, requires the dominance of Islamic values over the architect.
خلاصه ماشینی:
قـرآن نیز زیباجویی انسان را تأیید کرده و آن را بر دو گونۀ معقول و محسوس دانسته است کـه هـر یک باعث تأثیرگذاری بر معماری در طول تاریخ اسلام شده اسـت .
بر این اساس ، نگارندگان پژوهش حاضر بـه روش تحلیلی و تفسیری در پی پاسخ به این پرسش اند که دیدگاه قـرآن دربـارٔە زیبـاجویی و تـأثیر آن بـر معمـاری اسـلامی چیسـت ؟ یافتـه های تحقیـق نشـان میدهـد کـه از دیـدگاه قـرآن ، «زیباجویی معقول » در انعکاس جلؤە الهی در هنر اسلامی طریقی بـرای وحـدت بخشـیدن بـه زندگی انسان و «زیباجویی محسوس » مستلزم حاکم شدن ارزش های اسلامی بر معمار است .
به دلیل ماهیت متفـاوت معماری اسلامی با معماری غربی، در مقالۀ حاضر با محوریت قرآن بـه تبیـین زیبـاجویی و تأثیر آن بر معماری اسلامی پرداخته شده و سعی شده است تا نشان داده شود که از دیـدگاه قرآن زیباجویی معقـول در انعکـاس جلـوة الهـی در هنـر اسـلامی طریقـی بـرای وحـدت بخشیدن به زندگی انسان و زیباجویی محسوس مستلزم حاکم شدن ارزش های اسـلامی بـر هنرمند و معمار است .
معماری در جهان اسلام یکی از بزرگ ترین جلوه هـای ظهـور یـک حقیقـت هنـری (زیبایی) در کالبد مادی به شمار می رود؛ زیـرا در معمـاری اسـلامی زیبـایی انعکاسـی از جمال الهی محسوب می شود؛ همان طور که در حدیث نبوی مشهور آمده است : «خداونـد زیباست و زیبایی را دوست دارد» (کلینی، ١٣٦٥: ٤٣٨/١).