چکیده:
در دهه اخیر، به جهت بهبود کنترلهای داخلی شرکتها، سازمان بورس و اوراق بهادار، تشکیل کمیته حسابرسی (دستورالعمل کنترلهای داخلی) و همچنین ارتباط کمیته حسابرسی با حسابرس مستقل (منشور کمیته حسابرسی) را برای ناشران پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران الزامی کرد. از این رو، در این پژوهش اثر اغواگری مدیریت و انگیزههای مدیریت نسبت به مدیریت سود و ارتباط کمیته حسابرسی با حسابرس مستقل بر کیفیت قضاوت حسابرس مورد بررسی قرار گرفته است. لازم به توضیح است، روش پژوهش به صورت آزمایشی میباشد، که از طریق یک آزمایش بین آزمودنی 2*2*2، با طرح آزمایشی پس آزمون با گروه کنترل، متشکل از متغیرهای "اغواگری مدیریت"، "انگیزههای مدیریت نسبت به مدیریت سود" و "ارتباط کمیته حسابرسی با حسابرس مستقل" صورت گرفته است. شرکتکنندگان در آزمایش، مدیران موسسات حسابرسی میباشند و این پژوهش در سال 1398 انجام شده است. همچنین روش آزمون آماری تحلیل کوواریانس چند متغیره میباشد. نتایج پژوهش حاصل از تحلیل بر روی دادههای استخراج شده از 64 نفر از مدیران موسسات حسابرسی، حاکی از آن است که "اغواگری مدیریت"، "انگیزههای مدیریت نسبت به مدیریت سود" و "ارتباط کمیته حسابرسی با حسابرس مستقل" بر کیفیت قضاوت حسابرس تاثیر مثبت و معناداری دارد و همچنین تعامل "اغواگری مدیریت و انگیزههای مدیریت نسبت به مدیریت سود"، "انگیزههای مدیریت نسبت به مدیریت سود و ارتباط کمیته حسابرسی با حسابرس مستقل" و " اغواگری مدیریت و انگیزههای مدیریت نسبت به مدیریت سود و ارتباط کمیته حسابرسی با حسابرس مستقل" بر کیفیت قضاوت حسابرس تاثیر مثبت و معناداری دارد. در نهایت، از نتایج پژوهش پی برده شد، طبق تئوری اعتبار منبع، هنگام وجود اغواگری مدیریت، انگیزههای بالا مدیریت نسبت به مدیریت سود، باعث تاثیر مثبت و معنادار ارتباط کمیته حسابرسی با حسابرس مستقل بر کیفیت قضاوت حسابرس میشود.
In The Last Decade, In Order To Improve The Internal Controls Of Companies, The Securities And Exchange Organization Has Established An Audit Committee (Internal Audit Guidelines) As Well As An Audit Committee Communication With The Independent Auditor (Audit Committee Charter) For Publishers Admitted To The Tehran Stock Exchange And Iran Farabours Market. Therefore, In This Study, The Effect Of Management Ingratiation And Management's Incentives On Earnings Management And Audit Committee Communication With The Independent Auditor On The Quality Of Auditor's Judgment Is Investigated. It Should Be Explained That The Research Method Is Experimental, Through a 2 * 2 * 2 Between-Subjects Experiment, With Experimental Design Post Test With Control Group, Consisting Of The Variables "Management Ingratiation", "Management's Incentives On Earnings Management" And "Audit Committee Communication With The Independent Auditor". Participants In The Test Are Managers Of Audit Firms And This Research Were Conducted In Year 2019. Statistical Test Method Is Also MANCOVA. The Results Of The Analysis Of Data Extracted From 64 Managers Of Audit Firms Indicate That "Management Ingratiation", "Management's Incentives On Earnings Management" And "Audit Committee Communication With The Independent Auditor" Has a Positive And Significant Effect On The Quality Of Auditor's Judgment And Also The Interaction Of "Management Ingratiation And Management Incentives On Earnings Management", "Management Incentives On Earnings Management And Audit Committee Communication With The Independent Auditor" And "Management Ingratiation And Management Incentives On Earnings Management And Audit Committee Communication With The Independent Auditor" Has a Positive And Significant Effect On The Quality Of Auditor's Judgment. Finally, It Was Concluded From The Results Of The Study That According To The Source Credibility Theory, When There Is Management Ingratiation, High Management Incentives On Earnings Management, Have a Positive And Significant Effect On The Quality Of Auditor's Judgment in the Audit Committee Communication With The Independent Auditor.
خلاصه ماشینی:
در پژوهش حاضـــر نيز با تو جه به مقررات و شـــرايط حســابرســي مســتقل و مديران و کميته حســابرســي شــرکت هاي بورســي ايران ، اينکه از طرفي سازمان بورس و اوراق بهادار الزام به ارتباط کميته حسابرسي با حسابرس مستقل دارد (منشور نمونه کميته حســابرســي ســازمان بورس و اوراق بهادار، ١٣٩١) و از طرف ديگر حســابرســان مسـتقل بيشـتر تمايل به درخواسـت هاي مديريت صـاحبکار دارند (بادپا و همکاران ، ١٣٩٨)، به بررسي اين موضوع پرداخته شده است که با توجه به اغواگري مديريت و انگيزه هاي مديريت ن سبت به مديريت سود، مکانيزم تأثير ارتباط کميته ح سابر سي با ح سابرس م ستقل بر کيفيت قضاوت حسابرس مستقل ، چگونه ميباشد.
پي نوشت 1 Blue Ribbon [BRC] 15 MANCOVA 2 Public Company Accounting Oversight Board 16 Interaction (PCAOB) 3 Corporate Governance 17 Covariate 4 Complex Accountability 18 Kolmogorov- Smirnov 5 Competing Preferences for Auditor 19 Type III Sum of Squares Performance 6 Cognitive-Based 20 Mean Square 7 Social Identity Theory 21 Partial Eta Squared 8 Ingratiation 22 Corrected Model 9 Source Credibility Theory 23 Intercept 10 Source Expertise 24 Multivariate Tests 11 Source Incentive 25 Pillai's Trace 12 Case 26 Wilks' Lambda 13 Positive 27 Hotelling's Trace 14 Deductive 28 Roy's Largest Root منابع احمدپور دارياني، محمود؛ مقيمي، سيدمحمد.
the interplay of management incentives and audit committee communication on auditor judgment, behavioral research in accounting, 28 (1) , pp.