چکیده:
توانایی مدیریتی بالاتر میتواند منجر به مدیریت کاراتر عملیات روزانه شرکت شود، بهویژه در دورههای بحرانی عملیات که تصمیمگیریهای مدیریتی میتواند تأثیر بسزایی بر عملکرد شرکت داشته باشد. هدف این پژوهش بررسی تأثیر رقابت در بازار محصول بر رابطه توانایی مدیران و تأمین مالی و کارایی سرمایهگذاری میباشد. پژوهش انجامشده ازنظر نوع هدف، جزء پژوهشهای کاربردی است و روش پژوهش ازنظر ماهیت و محتوایی علت و معلولی هست. انجام پژوهش در چارچوب استدلالات قیاسی- استقرایی صورت گرفته و برای تجزیهوتحلیل فرضیهها از تحلیل پانلی کمک گرفته شده است. برای جمعآوری اطلاعات، از دادههای 146 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1391-1398 استفادهشده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد توانایی مدیریت با کارایی سرمایهگذاری و تأمین مالی رابطه معنادار و مستقیمی دارد.؛ همچنین رقابت در بازار محصول بر رابطه توانایی مدیران و کارایی سرمایهگذاری تأثیر ندارد؛ اما بر رابطه توانایی مدیران و تأمین مالی تأثیر معنادار و مثبتی دارد
Higher managerial ability can lead to more efficient management of the company's day-to-day operations, especially in critical periods of operations where managerial decisions can have a significant impact on company performance. The purpose of this study is to investigate the effect of competition in the product market on the relationship between managers' ability and financing and investment efficiency. The research done in terms of the type of purpose is part of applied research and the research method in terms of nature and content is cause and effect. The research was conducted in the framework of deductive-inductive reasoning and panel analysis was used to analyze the hypotheses. To collect information, data from 146 companies listed on the Tehran Stock Exchange in the period 1391-1389 have been used. The results of this study show that management ability has a significant and direct relationship with investment efficiency and financing; Also, competition in the product market does not affect the relationship between managers' ability and investment efficiency; But it has a significant and positive effect on the relationship between managers' ability and financing
خلاصه ماشینی:
؛ همچنين رقابت در بازار محصول بر رابطه توانايي مديران و کارايي سرمايه گذاري تأثير ندارد؛ اما بر رابطـه توانـايي مـديران و تأمين مالي تأثير معنادار و مثبتي دارد کليد واژگان : .
, Negoyen 3 Habib, & Hasan 129 اعتباردهندگان در اين تحقيق به بررسي تأثير رقابت در بازار محصول بر رابطه توانايي مديران و شيوه هاي تأمين مالي و کارايي سرمايه گذاري ميپردازيم .
واضح است هر چه مديران از اين حيث قويتر باشند، بهتر ميتوانند کنترل واحـد تجـاري خـود را در دسـت گرفتـه و فعاليت هاي تجاري را به پيش برند (نيکبخت و قاسمي، ١٣٩٧) 1 Berger 2 Outecheva 131 همچنين فشارهاي رقابتي باعث کاهش قدرت بازار و سودآوري شرکت ، و از طرفي منجر به کاهش قابليت وثيقه گذاري سـود و افزايش ريسک جريان هاي نقدي شده ، و شرايط را براي وام گيرندگان سخت تر ميکند (تيرول ١، ٢٠٠٦).
1 Siao and Chou 2 Andreou 133 فرضيه سوم : رقابت در بازار محصول بر رابطه توانايي مديران و کارايي سرمايه گذاري تأثير دارد.
ب ) تأمين مالي: (Finance) از طريق تقسيم کل درآمدهاي ناخالص (سود و يا زيان انباشته ) بر کل داراييها محاسبه ميشود 134 متغير مستقل ؛ توانايي مديريت (Managerial ability) براي اندازه گيري توانايي مديريت از الگوي ارائه شده توسط دمرجيان و همکاران (٢٠١٢)، که مبتني بـر متغيرهـاي حسـابداري است ، استفاده شده است .
بحث و نتيجه گيري هدف اين پژوهش بررسي تأثير رقابت در بازار محصول بر رابطه توانايي مديران و تأمين مالي و کارايي سرمايه گذاري ميباشد.