چکیده:
یکی از مسائل اختلافی میان عالمان سنت اسلامی در حوزۀ تفسیر قرآن، که از دیرباز تاکنون همواره محل نزاع بوده، اختلاف در ریشۀ واژۀ «نبی» است. برخی این واژه را برآمده از «نبأ» به معنای خبر میدانند و برخی از «نبو» به معنی بلندی و رفعت. ابنعربی هر دو ریشه را در مادۀ نبی پذیرفته است و طبق نظریۀ او «نبی مهموز» فرع و متولد از «نبی واوی» است. بهعبارتی «نبأ» مشتق از «نبو» است. از شروط تحقق اشتقاق اکبر مناسبت معنایی است که ابنعربی در راستای دفاع از دیدگاه خود تبیینی ارائه نکرده است. با وجود این به باور نگارندگان بر اساس مبانی وجودشناسی ابنعربی میتوان مناسبت معنایی میان دو ریشۀ واژۀ «نبی» یافت. «نبی واوی» اشاره به نبوت در معنای باطنی آن دارد که همان حقیقت محمدیه بهمثابه صادر نخستین است، که دارای شریفترین و عالیترین شأن و رفعت در عالم آفرینش است. اما «نبی مهموز» بازگشت به جنبۀ ظاهری نبوت دارد که از آن تعبیر به نبوت تشریعی میشود که قوام آن به ابلاغ خبر است. بدین معنا «نبی مهموز» (نبی به معنای خبر) فرع بر «نبی واوی» (نبی به معنای رفعت) است که پس از شهود باطن نبوت از سوی نبی، او بار دیگر به سوی خلق باز میگردد و از اسمی که خود مظهر آن است خبر میدهد. از اینرو از حیث وجودشناسانه اطلاق هر دو معنا بر واژۀ نبی توجیهپذیر و صادق است.
Abs tract: The etymology of the word Nabi is a controversial issue among scholars of the Islamic tradition in the field of the interpretation of the Qur'an. Some consider this word to come from naba’ meaning inform and some, nanu which means height and elevation. Ibn Arabi accepts both roots for Nabi. One of the conditions for the realization of greates t derivation (eshteqaq akbar) is the appropriateness of the meaning and Ibn Arabi has not provided an explanation in order to defend his point of view. However, according to the authors, based on Ibn Arabi's ontological principles, a semantic relationship can be found between the two roots of the word Nabi. Nabu refers to prophecy in its esoteric meaning, which is the truth of Muhammad as the firs t creature who has the mos t honorable and supreme dignity and exaltation in the created world. However, naba' has a return to the apparent aspect of prophecy, which is interpreted as legislative prophecy, the consis tency of which is the communication of news. In this sense, naba' (meaning news) is a subset of nabu (meaning exaltation) After the inner intuition of prophecy the Prophet returns to the people and from the Divine Name that he manifes ts, informs them. Thus, ontologically, the application of both meanings to the word Nabi is jus tifiable and correct.