چکیده:
پژوهش حاضر به با هدف تبیین نحوه ارتباط نفس و بدن بر اساس منابع اسلامی با تاکید بر نظر ملاصدرا به همراه تحلیلی روان شناختی انجام شد. بدین منظور به قرآن، روایات و نقطه نظرات دیدگاههای اندیشمندان متفکران مسلمان بهویژه ملا صدرا و همچنین دانش روان شناسی شناسی مراجعه گردیدشد. یافتهها به روش توصیفی-تحلیلی مقایسه و تجزیه و تحلیل گردید. و نتایج نشان داد که نحوه ارتباط نفس با و بدن از طرف نفس با بدن با نحوه ارتباط از طرف بدن با نفس، از یک صرفا از سنخ یعنی تاثیر و تاثری نیست، بلکه رابطه از طرف نفس با بدن، سببی – مسببی میباشدمی باشد. اما ، اما ارتباط از طرف بدن با نفس، بدین گونه نیست و تغییرات در بدن به نحو سببیت صرفا نظام منسجم بدن را تغییر میدهد، ولی . در واقع، سبب برای تغییرات روانی، ماهیت تعلقی نفس به بدن است نه دگرگون سازی سازیهای بدنی. پس دو سنخ رابطه وجود دارد .: 1- . رابطه سببی – مسببی که از طرف نفس به بدن اعمال می شود و 2- . رابطه از نوع همراهی و همبستگی که از طرف بدن با نفس بر قرار است. بنابراین رابطه نفس و بدن بر اساس منابع اسلامی، همچنیین ملاصدرا بر خلاف برداشت رایج، تعاملی نیست، بلکه تاثیر و تاثری از طرف نفس با بدن و همراهی و همبستگی از طرف بدن با نفس می باشد.
خلاصه ماشینی:
و سؤالپرسشهاییاتی مانند اینکه از این دست، فکرشان را مشغول میداشته است: آیا نفس و بدن در افعال خویش مستقل از یکدیگر بودهند و با هم هیچگونه ارتباطی ندارند؟ یا اینکه با همدیگر ارتباط عمیق داشته دارند و بر همدیگر تأثیر میگذارندمی گذارند؟ اگر تأثیر میگذارندمی گذارند آیا ارتباط متقابل و دو جانبه است یا اینکه تنها یکی نسبت به دیگری مؤثر است؟ در صورت تأثیر دو جانبه، نمونههایینمونه هایی از تأثیر هر یک بر دیگری چیست؟ نفس مجرد و غیر مادی چگونه از بدن صرفاًٌ مادی متأثر شده و در بر آن تأثیر میگذاردمی گذارد؟ سؤالپرسش جدیترجدی تر این که اینکه ما، وحدت خود را تجربه میکنیممی کنیم و هر یک از ما مییابیممی یابیم که ذات و حقیقت ما یکی است و امور کثیر نیست، با این حال چگونه ممکن است بین جوهر مجرد و مادی چنین وحدتی ایجاد شود؟ پژوهش حاضر برای پاسخدهی به همین سؤالاتپرسشها و به هدف تبیین نحوه ارتباط نفس و بدن بر اساس منابع اسلامی با تأکید بر نظر ملاملاصدرا به همراه تحلیلی روان شناختی شناختی به انجام رسید تا بیشتر برای فعالیتهایفعالیت های روان شناختی و روان پزشکی راهگشا باشد.