چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه باورهای انگیزشی با تجربه فراشناختی دانش آموزان دوره اول ابتدایی اجرا گردید. این پژوهش از نوع کاربردی است که با طرح پژوهشی همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دوره اول متوسطه شهر تنکابن که در مراکز آموزشی شهر تنکابن در سال تحصیلی 1397-1398مشغول به تحصیل بوده اند. که ازتعداد1200 نفر دانش آموز به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای و با استفاده از جدول مورگان تعداد 278 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون آماری همبستگی پیرسون به کمک نرم افزار spss انجام گردید. نتایج نشان داد که بین باورهای انگیزشی با تجربه فراشناختی دانش آموزان رابطه معنادار وجود دارد هم چنین بعد از بررسی رگرسیون مشخص شد برخی از مولفه های باورهای انگیزشی توان پیش بینی تجربه فراشناختی را دارد.
خلاصه ماشینی:
در این تحقیق نیز محقق به دنبال پاسخ این سوال است که بین باورهای انگیزشی با تجربه فراشناختی چه نوع رابطه وجود دارد؟ جامعه آماری تحقیق مشتمل بر کلیه ی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر تنکابن که در سال تحصیلی 97 – 98 تعداد آنها 1200 نفر مشغول به تحصیل بودند که به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای نمونه ای به تعداد 287 نفر انتخاب شد.
آزمون کولموگروف-اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن توزیع نمرات متغیرها {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} سطح معنیداری مقادیر z بدست آمده برای متغیرهای تحقیق بالاتر از 05/0 است (05/0p>)، که این امر بیانگر آن است که نمرات این متغیرها، دارای توزیعی نرمال بوده و امکان استفاده از آزمونهای پارامتری جهت بررسی فرضیههای تحقیق وجود دارد.
جدول تحلیل واریانس برای بررسی معناداری مدل رگرسیونی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} میزان معنا داری F با درجه آزادی 2 و 275 تجربه فراشناختی (49/7= (275,2) F) کمتر از میزان 01/0 محاسبه شده است که این امر بیان گر این است که مدل رگرسیونی در سطح 99 % معنادار است (01/0< p).
با توجه به نتیجه آزمون همبستگی، بین باورهای انگیزشی و تجربه فراشناختی با ضریب همبستگی 227/0 (227/0=r) در سطح 99% رابطه مثبت معناداری وجود دارد.
فلذا در پاسخ به سوال اصلی این پژوهش با توجه به نتایج به دست آمده ازمی توان گفت که متغیر پیش بین یعنی باورهای انگیزشی در تبیین واریانس متغیر ملاک تجربه فراشناختی تاثیر دارد .