چکیده:
مقاله حاضر از نوع مروری – کتابخانه ای است که با توجه به نظرات اندیشمندان این عرصه به رشته تحریر در آمده است. هدف از نگارش این مقاله بررسی تاثیر آموزش پیوندی بر انگیزش دانش آموزان است .نتیجه این مقاله نشان می دهد که آموزش با کمک رایانه با قابلیت چندرسانه ای که چند حس را همزمان در فرآیند تجربه به کار میگیرد. از این شیوه می توان برای افراد متفاوت با ویژگی های مختلف، محیط مطلوب یادگیری را ایجاد کرد. مهمترین دلایل استفاده از رسانه های آموزشی را می توان، برقراری ارتباط موثر، ایجاد انگیزه یادگیری، شکل دهی یادگیری سریعتر، عمیقتر و پایدارتر، صرفه جویی در زمان آموزش و یادگیری، انطباق با هوهای چندگانه و شکل دهی تجارب یادگیری ناممکن برشمرد. از سوی دیگر، انگیزه برای یادگیری به عنوان یک عامل حیاتی در پیشرفت تحصیلی و دستیابی به موفقیت در فعالیت های مدرسه محسوب می شود.
خلاصه ماشینی:
واژههاي كليدي: چندرسانه ای، آموزش پیوندی، انگیزش مقدمه از آنجا که انگیزش، یکی از عوامل مهم در یادگیری بشمار میرود، پژوهشگران در پژوهش های خود همواره در پی یافتن راهکارهایی برای افزایش و ایجاد انگیزش بوده اند و انواع روش تدریس را با هدف ایجاد علاقه و انگیزه سنجیده و به این نتیجه دست یافته اند که یکی از روش های یاددهی یادگیری که با گسترش روز افزون فن آوری های جدید نقش پررنگ تری پیدا کرده است آموزش به کمک چندرسانه ای ها است.
با توجه به اینکه اهداف و خط مشی های آموزش به شیوه چندرسانه ای توسط بعضی دانشگاه ها تدوین و ارائه شده است، لذا دستیابی بهاین اهداف و اندازه گیری میزان موفقیتاین برنامه های آموزشی بسیار ضروری است )کچویی، محمدی و میرزاکوچکی،1395).
ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، یعنی سنجش عملکرد یادگیرندگان و مقایسه نتایج حاصل با هدف های آموزش از پیش تعیین شده، به منظور تصمیم گیری دربارهی این که ایا فعالیت های آموزشی معلم و تلاش های یادگیری دانش آموزان به نتایج مطلوب انجامیدهاند و به چه میزانی بوده است صورت میپذیرد )پوراحمد و پور موسوی،1392).
نتایج پژوهشهای مرادی و زارعی زوارکی (1395) ، نشان داد، که استفاده ازآموزش به کمک چندرسانه ای ها، در آموزش ریاضی سبب ایجاد نگرش مثبت در دانش آموزان نسبت به این درس می شود.
تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی به کمک چندرسانه ای آموزشی بر عزت نفس دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی.