چکیده:
هدف پژوهش حاضر، تدوین الگوی کیفیت بخشی مدارس بر اساس سرمایه اجتماعی و اثربخشی مدارس مقطع متوسطه دوم نظری استان ایلام بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی در قالب الگوسازی مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه مدیران، دبیران، سرگروه های آموزشی و روسای انجمن اولیا مدارس مقطع متوسطه دوم نظری استان ایلام در سال تحصیلی 98-97 بود و تعداد 220 نفر از 55 مدرسه با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار شامل پرسشنامه سرمایه اجتماعی و پرسشنامه اثربخشیبود.داده ها با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری و به کمک نرم افزار آماریSMART PLS2 تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد الگوی معادلات ساختاری رابطه بین سرمایه اجتماعی با اثربخشی مدارس متوسطه دوم نظری استان ایلام از برازش مناسب برخوردار است. همچنین نتایج نشان داد رابطه سرمایه اجتماعی با اثربخشی یک رابطه مثبت معنادار است . توجه به سرمایه اجتماعی می تواندگام موثری در جهت بالابردن اثربخشی مدارس متوسطه دوم نظری و به تبع آن کیفیت بخشی مدارس این مقطع باشد.
خلاصه ماشینی:
نتايج نشان داد الگوي معادلات ساختاري رابطه بين سرمايه اجتماعي با اثربخشي مدارس متوسطه دوم نظري استان ايلام از برازش مناسب برخوردار است .
اثربخشي مي تواند نمايان کننده اين امر باشد زيرا اثر بخشي تعيين کننده ي ميزان دستيابي به کسب اهداف در سازمانهاست که هر کدام از اين اهداف خود به نوعي تعريفي از کيفيت است مانند: تعيين ميزان تحقق اهداف آموزشي؛ تعيين نتايج قابل مشاهده از کارآموزان در آموزش هاي اجراشده؛ تعيين ميزان انطباق رفتار کارآموزان با انتظارات نقش سازماني آنها؛ تعيين ميزان درست انجام دادن کار که مورد نظر آموزش بوده است ؛ تعيين ميزان توانايي ايجادشده در اثر آموزش ها براي دستيابي به اهداف؛ تعيين ميزان ارزش افزوده آموزشي؛ تعيين ميزان بهبود شاخص هاي موفقيت کسب و کار( زارعي، ١٣٨٤: ٦٠).
Sarstedt, Ringle, Smith, Reams & Hair (رجوع شود به تصویر صفحه) اولين گام در ارزيابي مدل اندازه گيري انعکاسي بررسي بارهاي عاملي است .
نتايج تحليل عاملي تأييدي مرتبه دوم براي مدل اندازهگيري سرمايه اجتماعي (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به جدول شماره ٢ و همچنين با توجه به اشکال ٢و٣ مقادير بار عاملي در تحليل عاملي مرتبه دوم بزرگتر از مقدار قابل قبول بوده، بنابراين مطلوب است .
مقادير بار عاملي، t، پايايي ترکيبي، آلفاي کرونباخ و AVE براي مولفه هاي اثربخشي سازماني آزمون پايايي (رجوع شود به تصویر صفحه) مطابق جدول فوق، ارزش بار عاملي گويه هاي هر مولفه بالاتر از حد قابل قبول است ؛ بنابراين ، ميتوان گفت که هر مولفه بيش از ٥٠ درصد واريانس گويه هاي متناظرش را تبيين ميکند.