چکیده:
مقدمه: موضوع اصلی این تحقیق بررسی نقش شبکه های اجتماعی مجازی بر سرمایه اجتماعی و قابلیت های یادگیری سازمانی با توجه به کنش های یاریگرانه است. از ویژگی های مهم شبکه های اجتماعی این است که به مکانی برای اشتراک گذاری دانش مبدل شده که این مطلب نیز به نوبه خود در ارتقای کمی و کیفی سرمایه اجتماعی مؤثر است .بنابراین هدف اصلی این تحقیق بررسی نقش شبکه های اجتماعی مجازی بر سرمایه اجتماعی و قابلیت های یادگیری سازمانی با توجه به کنش های یاریگرانه است.
روش تحقیق: جامعه آماری تحقیق شامل همه کارکنان و مدیران اداره کل راه وشهرسازی استان مازندران(402نفر) بودند.بدین منظور براساس جدول مورگان 198 پرسشنامه با استفاده از روش خوشه ای چند مرحله از این جامعه جمع آوری شد.برای گردآوری داده ها، پرسشنامه های سرمایه اجتماعی و کنش های یاریگرانه توتهمن (2005) و قابلیت یادگیری سازمانی اوزان اونج و همکاران (2014)بکار گرفته شد.به منظور سنجش روایی پرسشنامه پژوهش از تحلیل عاملی تاییدی و پایایی از طریق آلفای کرونباخ بررسی و تایید شد.
یافته ها:یافته های تحقیق براساس معادلات ساختاری با نرم فزار لیزرل نشان میدهد شبکه اجتماعی مجازی به تنهایی بر سرمایه اجتماعی، قابلیت یادگیری سازمانی و کنش های یاریگرانه
تاثیر مثبت و معناداری دارد.همچنین سرمایه اجتماعی بر قابلیت یادگیری سازمان تاثیر دارد و کنش های یاریگرانه هم نقش میانجی را در توسعه سرمایه اجتماعی در ارتباط بین شبکه اجتماعی مجازی و قابلیت یادگیری سازمانی ایفا می کند.
بحث:با توجه به نتایج بدست آمده سرمایه اجتماعی بر قابلیت یادگیری سازمانی از طریق کنش های یاریگرانه اثرمستقیم و غیرمستقیم می گذارد. به عبارتی با توجه به نقش کنش های یاریگرانه با ارتقای سرمایه اجتماعی مبتنی بر شبکه اجتماعی مجازی میزان قابلیت یادگیری سازمانی افزایش می یابد.
Introduction: The main topic of this research is to Investigating the Impact of Virtual Social Networks on Social Capital and Organizational Learning Capabilities with the Mediating Role of Helpful Activities. An important feature of social networks is that it has become a place to share knowledge, which in turn contributes to the quantitative and qualitative improvement of social capital. Thus, the purpose of this study is investigating the Impact of virtual social networks in social capital and Organizational learning capabilities are in the context of helpful Activities.
Method: The statistical population of the study consisted of all employees and managers of the Road and Wreaking Directorate of Mazandaran province (402 people). For this purpose, based on Morganchr('39')s table, 198 questionnaires were collected using a multi-stage cluster sampling method. To collect data, Social capital investment and Assistive Action Totheman (2005) and Organizational Learning Questionnaire Ochr('39')Junan et al (2014) .The validity of the questionnaire was verified by confirmatory factor analysis and reliability through Cronbachchr('39')s alpha.
Findings: Findings of the research based on Structural Equation with Lisrel software show that virtual social network alone has a positive and significant effect on social capital, organizational learning ability and auxiliary activities. Also, social capital has an impact on the learning ability of an organization and also contributes to aid It plays the role of mediator in the development of social capital in the relationship between the virtual social network and organizational learning capabilities.
Discussin: Social capital affects the ability of organizational learning through direct and indirect indirect actions.In other words, due to the role of Helpful activities with the promotion of social capital based on the virtual social network, the capacity of organizational learning increases.