چکیده:
«رنج» چالشبرانگیزترین مسیله در برابر ادیان است. این چالش در برابر خداباوری یا ادیانی که به خدای واحد خیرخواه قادر مطلق اعتقاد دارند، مستقیم است. در این ادیان، اغلب گفته میشود که رنج کیفر گناه است؛ اما دشوار است در برابر رنج بیگناهان و کامیابی شریران، از این پاسخ حمایت کرد. بهدلیل ناکافی بودن این پاسخ از یک سو، و لزوم پاسخ دادن به این مسیله از سوی دیگر، این مقاله بر آن است که با روش توصیفی و تحلیلی «رنج درستکاران و کامیابی شریران و پاسخهای به آن در کتاب مقدس عبری (عهد قدیم)» را به بحث بگذارد. بنا بر عهد قدیم، درستکاران با هدف تطهیر و تادیب الهی، تقبل مسیولیت سنگین عروج دیگران، کفاره بنیاسراییل یا همه مردم جهان، و امتحان، رنج میکشند. گاهی نیز رنج آنان بهسبب گناهان پدرانشان و کامیابی شریران بهدلیل درستکاری پدران آنهاست. همچنین، بنا بر نظرگاهی، رنج درستکاران و کامیابی شریران فراتر از فهم عقل انسان است. گاهی نیز گفته میشود که رنج درستکاران بنا بر تقدیر خداست.
Suffering" is the most challenging issue that face religions. It directly challenges theism or the religions that believe in God, the unique Almighty the Benevolent the All-powerful, the absolute. In these religious suffering is often considered as a penalty for committing sins; but it is difficult to support this explanation in the face of the suffering of the innocent and the welfare success of the evil. Using a descriptive analytical method, this article seeks to discuss the question of the suffering of the righteous and the welfare of the evil and the answers offered by the Hebrew Bible (Old Testament) because the afore mentioned answer seems dusty, on the one hand, and there is a need to address this question, on the other. The righteous suffer for the purpose of purification and divine discipline, accepting the heavy responsibility of the ascension of others, the atonement of the children of Israel or all the peoples of the world, and the test, according to the Old Testament. Sometimes their suffering is due to the sins of their fathers and the welfare of the evil is due to the righteousness of their fathers. One of the views is that the notion of the suffering of the righteous and the welfare of the evil is too difficult for the human intellect to comprehend. It is sometimes said that the suffering befalls the righteous by Divine Decree.
خلاصه ماشینی:
1. رنج در کتاب مقدس عبری (عهد قدیم) کتاب مقدس عبری (the Hebrew Bible) یا عهد قدیم (the Old Testament) از همان آغاز، از رنج بهعنوان ویژگی حیات بشری آگاه است و واقعیت کامل شر و رنج را تأیید میکند (همان، ج19، ص291، 292): «و به آدم گفت: چون که سخن زوجهات را شنیدی و از آن درخت خوردی که امر فرموده، گفتم از آن نخوری، پس بهسبب تو زمین ملعون شد و تمام ایام عمرت از آن با رنج خواهی خورد» (سِفْر پیدایش 3: 17)؛ «بلکه انسان برای مشقّت مولود میشود...
رنج درستکاران کیفر گناهان پدران، و کامیابی شریران پاداش درستکاری پدران یکی دیگر از پاسخهای عهد قدیم به رنج درستکاران این است که آن گاهی از جانب خدا بهدليل گناهان پدران آنها ناشی میشود (آگُوْس، 2007م، ج7، ص753): «نزد آنها سجده مکن و آنها را عبادت منما؛ زیرا من که یَهُوَه، خدای تو میباشم، خدای غیور هستم که انتقام گناه پدران را از پسران و تا پشت سیّم و چهارم از آنانی که مرا دشمن دارند، میگیرم» (سفر خروج 20: 5)؛ «....
رنج درستکاران و کامیابی شریران فراتر از درک عقل انسان یکی دیگر از پاسخهای عهد قدیم به رنج درستکاران این است که مؤلف کتاب ایّوب قاطعانه این نظر را رد میکند که اگر شخصی در جهان خدا رنج میکشد، براي این است که او گناه کرده.