چکیده:
هنر اسلامی و به خصوص سفال نیشابور همواره با هنر ساسانی بهعنوان یک منبع اثرگذار مقایسه می شود. این مقاله تلاش می کند با تحلیل انتقادی مطالعات موجود در حیطه سفال منقوش نخودی نیشابور، طبقه بندی کاملی از رویکرد محققان در تطبیق با هنر ساسانی ارایه دهد. سپس مجموعه عوامل اثرگذار و محتمل در دو حیطه شکل و محتوا، با تمرکز بر موضوع شکار بشقاب های نقره ساسانی در نسبت با سفال نخودی منقوش نیشابور سنجیده می شود. بازنگری دلایل و جزییات تطبیق هنر ساسانی و سفال نیشابور پرسش اصلی این پژوهش می باشد و نیز به بررسی مسیر یا راه های جایگزینی که نیشابور را تحت تاثیر خود قرار داده اند، پرداخته می شود. در روش تحقیق، تلاش شده است با اخذ رویکرد تطبیقی و تاریخی، به پرسش ها پاسخ داده شود. نتایج مقاله مستدل بر اصل عدم رعایت وجوه نمادین هنر ساسانی ازجمله «جهت»، «شکار» و «حیوان محتضر»، وامدار بودن نقاش سفال نیشابور را از سنت های هنری ساسانی همچون اثرپذیری شکلی مستقیم و همچنین محتوا با تردید روبرو می کند. از سوی دیگر میانجی گری هنر سغدی در انتقال تجارب هنری پیش از اسلام، فارغ از موضوعات دینی و حماسی ایشان در پنجیکنت، محتمل ترین مسیر جایگزین تلقی می شود.
Nishapur pottery has always been compared with Sasanian art. This article attempts to offer a comprehensive classification of the scholars' approach in adapting the Sassanid art through a critical analysis of previous studies in realm of Nishapur pottery. Then a set of influential and potential factors in both the form and content domain focusing on the hunting scene of the Sasanid silver plates in relation with Nishapur animated buff wares is examined. The main question concerns the incentive and the details of the adaptation of Sasanian art with Nishapur pottery. It also seeks to find out which other alternative ways or procedures have influenced Nishapur. The results of the present paper rejects the Nishapur pottery’s indebtedness to ancient Sasanian symbols and symbolic manners in content and topic. It is also an unlikely that the silver plates could help to capture Sasanian art experiences in Nishapur in the fourth century AH and it is far from historical objects. On the other hand, Sogdian painting and their art contents which are obviously separated from Sasanian royal aspects and concepts, are the most capable way of transmitting Iranian visual art traditions to Nishapur.