چکیده:
یکی از مسائلی که مورد تایید جمهور مذاهب اسلامی و سلف و حتی برخی از سلفیه و وهابیت است، مسئله نفع بردن اموات از ثواب اعمال زندهها میباشد؛ اما برخی از سلفیه و وهابیها، قرائت قرآن و نماز برای مردگان را بدعت میدانند؛ اگرچه طبق ادعای خودشان در مواردی که نص وارد شده (مثل صدقه برای میت، ذبح و قربانی برای میت بهعنوان صدقه، دعا و استغفار و...) را قبول دارند که میت از عمل دیگران نفع میبرد؛ از آنجایی که نفع بردن اموات از ثواب تمام اعمال زندهها از نظر اهلسنت، سلفیه و وهابیت خوب تبیین نشده است، لذا بر آن شدیم در این نوشتار به بررسی نفع بردن اموات از ثواب تمام اعمال زندهها بپردازیم؛ با تحقیقات انجامشده، این نتیجه بهدست میآید، علمای اهلسنت مانند نووی و سیوطی اتفاق دارند، قرائت قرآن بعد از دفن سنت است و نزد جمهور اهلسنت و سلف و برخی از سلفیه و وهابیت مانند (ابنتیمیه، ابنقیم، ابنعثیمین و...)، ثواب اعمال زندهها مانند قرائت قرآن، نماز و... به اموات میرسد؛ اما در مقابل، برخی از سلفیها و وهابیت مانند البانی، بنباز و دیگران، معتقد هستند، چنین عملی بدعت است و اشکالاتی بر رد این مسئله میآورند و علمای اهلسنت و برخی از سلفیه و وهابیت، پاسخ آن اشکالات را میدهند و ادلهای ذکر میکنند و میگویند: سلف (مانند ابنعمر)، وصیت کرده که بعد از دفن، برای او قرآن قرائت شود.
The Sunni and some of the Salafists maintain that the dead can benefit from the good deeds that their inheritors make after their death. But some Wahhabi and Salafi believe that reciting the Holy Quran and praying for the dead is heterodoxy. Although they confess that in some cases such as donation, sacrificing animals, and praying for the dead are allowed and legible in Islam and he dead can benefit from it. Since benefiting the dead from the acts of their inheritors is not clarified from the viewpoint of the Sunni, the Salafi and Wahhabi; in this essay, this issue will be discussed. The results of this research are as it follows: some Sunni scholars such as Navavi and Suyuti maintain that we can recite the Holy Quran for the dead after their deportation from this word. The mainstream Sunni, some Salafi scholars believe and some Wahhabi scholars such as Ibn Taymiyyah, Ibn Ghayyem, ibn al-Uthaymeen think that the reward of reciting the Quran can benefit the dead after their death. On the other hand, some Salafi and Wahhabi scholars such as al-Albani and Bin baz maintain that doing this act is heresy. The pros defy this idea and bring some proofs to prove their viewpoint. For example, Ibn Omar, a great companion of our Holy prophet, advised that after his death, the inheritors recite the Quran for him.