چکیده:
شعر نظامی از نظر بلاغت ارزش چشمگیری دارد. توجّه شاعر به اصول بلاغی و چگونگی ارتباط او با مخاطب از مباحث برجستۀ شعر نظامیاست که از طریق بررسی این مباحث، میتوان به توانایی شاعر در هنر شاعری و تأثیرگذاری بر مخاطب خود پی برد. در منظومۀ خسرو و شیرین، شاعر بیش از هر اثر دیگری از عنصر گفتوگو بهره برده است. حضور مخاطب و توجّه شاعر به وی کاملاً مشهود است و بین گوینده و شنونده ارتباطی دوسویه برقرار است؛ از اینرو، وجوه مختلف جمله بسامد زیادی در اشعار او دارد و با تحلیل این وجوه از منظر علم معانی میتوان به کارکرد ادبی و هنری آنها در متن پی برد. یکی از ویژگیهای نحوی جمله، «وجه» است که کارکرد بسیارمهمّی در تحلیل بلاغی متون ادبی دارد. وجه جملات، کارکرد تعاملی زبان را نشان میدهد و از میزان ارتباط نویسنده با مخاطب حکایت میکند. بر این اساس، وجه جملات از مؤثّرترین عوامل ایجاد پویایی و چندصدایی در متن است. در این پژوهش به بررسی وضعیّت وجه جمله در شعر نظامی با تأکید بر منظومۀ خسرو و شیرین میپردازیم و کارکرد وجوه امری، پرسشی و ندایی و همچنین وجه شرطی را که بنا بر فرضیّۀ ما کارکرد مهمّی در شعر نظامی دارند، بررسی میکنیم. در بخش جملات امری، به جملات دعایی نیز که کاربرد بسیاری در شعر نظامی دارند، میپردازیم.
Nezami’s poetry has a great rhetorical value. The poet’s attention to rhetorical principles and the way of relationship between poet and audience are the most important discourses in Nezami’s poetry that through the illustration of these discourses we can understand poet’s ability in his poetical art and his influence on the audience. In Khosro and Shirin versified story the poet has used conversation more than his other works. The audience presence and the poet’s attention to the audience are completely evident and there is a mutual relationship between the speaker and the listener. Therefore, his poems have many different sentence moods and by analyzing these moods we can perceive their literary and artistic function. One of the sentence syntactic characteristics is “mood” that has a very important function in rhetorical analyzing literary contexts. The sentence mood indicates the interactive function of language and shows the rate of relationship between author and his audience. Accordingly, the sentence moods are the most effective principles of mobility and polyphony of the context. In declarative sentences the relationship between the author and the audience is one-sided and the sentences have less mobility. However, in interrogative and imperative sentences the audience interacts with the author and this interaction increases the context mobility. In this research the position of sentence mood in Nezami’s poetry is discussed with emphasis on Khosro and Shirin versified story.