چکیده:
«تحقق حکومت اهل بیت علیهم السّلام و زندگی کردن در سایهسار آن، از مهمترین آرزوهای شیعیان بوده است. از اینرو، از ائمه علیهم السّلام در مورد زمان آن سوال میکردند. غالب روایاتی که در این زمینه وارد شدهاند، از عدم تعیین زمان مشخص خبر میدهند؛ ولی برخی روایات، دو زمان سال 70 و 140 هجری را برای این مهم، عنوان کردهاند که مهمترین آنها روایت مندرج در «کافی» به شمار میآید. پژوهه حاضر، این روایات را مورد بررسی و تحلیل قرار داده و ضمن بیان اعتبار سندی روایت مورد نظر، و احصای روایات هم خانواده آن، روشن میسازد که سالهای تعیین شده، نه به عنوان بیان صرف گشایش در امور زندگی است و نه برای بیان زمان حکومت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشّریف؛ بلکه مراد، زمان تحقق حکومت اهل علیهم السّلام توسط امامی از ائمه علیهم السّلام است که قرار بود در این دو سال محقق شود؛ ولی به دلیل موانعی که پیش آمد، زمانش به تاخیر افتاد؛ به گونهای که بعد آن، زمانی برای این مهم معین نشده است.
“Realization of the rule of Ahl al-Bayt (A.S)” and living in its shadow is the most important aspirations of the Shiite. Therefore, the Ahl al-Bayt were asked about it. Most of narrations which are about this issue report that no specific time has been set. However, some narrations have mentioned the two times of 70 and 140 AH for this important issue, the most important of which is the narration mentioned in “Al-Kafi”. The present study analyzes and investigates these narrations, and while stating the authenticity of the narrations in question, and counting the narrations of its family, it makes it clear that the designated years are neither a mere expression of openness in life nor for statement of time for the rule of Imam Mahdi (A.S); rather it mentioned a time for the realization of a rule of Ahl al-Bayt by one of the Imams (A.S) supposed to be realized in these two years; however, due to the obstacles that arose, its time was delayed; so that after that, no other time has been set for this important issue.
خلاصه ماشینی:
پژوهه حاضر، این روایات را مورد بررسی و تحلیل قرار داده و ضمن بیان اعتبار سندی روایت مورد نظر، و احصای روایات هم خانواده آن ، روشن میسازد که سال های تعیین شده ، نه به عنوان بیان صرف گشایش در امور زندگی است و نه برای بیان زمان حکومت مهدی موعود؟؛ بلکه مراد، زمان تحقق حکومت اهل بیت ؟ توسط امامی از ائمه ؟ است که قرار بود در این دو سال محقق شود؛ ولی به دلیل موانعی که پیش آمد، زمانش به تاخیر افتاد؛ به گونه ای که بعد آن ، زمانی برای این مهم معین نشده است .
ثقةء عین (همان» ص۱۹۷)؛ ابیایوب الخزاز, ثقةء کبیر المنزلة (همان» ص۲۰)؛ و ابیبصیر, ثقةء وجید (همان» ص۰)۴۴۱ بنابراین» اگر کتاب مختصر البصائره مختصر کتاب بصائر الدرجات سعد بن عبدالله اشعری است؛ همان گونه که صاحب کتاب بدان اشاره کرده است (حلیء ۱۴۲۱: ص۴۵) و علمای بسیاری بدان شهادت دادهاند (همان» مقدمه محققء ص۲۸-۲۶)؛ در مورد سند این روایات جای تشکیک وجود ندارد؛ اما اگر در نگاشته مذکور تردید و تشکیک شودء به دلیل مجهول بودن» واسطههای بین حسن بن سلیمان حلی (متوفای قرن هشتم) تا رجال اول سند» امثال احمد بن محمد بن عیسی که امام رضا لته را ملاقات کرده است (نجاشیء ۱۳۶۵: ص۲ ۸)؛ تمام سندها به ضعف مبتلا خواهند شد.
شیخ طوسی از ابی بصیر نقل می کند که وی از امام صادق ؟ چنین سوال کرد: آیا برای این امر )فرج و تحقق حکومت اهل بیت ( زمانی وجود دارد که بدن های ما بدان آرام گیرد؟ امام ؟ فرمود: »بله ؛ ولی شما آن را افشا کردید و خداوند آن را به تأخیر انداخت.