Skip to main content
فهرست مقالات

ظرایف و طرایف نویسندگی

نویسنده:

(6 صفحه - از 102 تا 107)

کلید واژه های ماشینی : رمان ، داستان ، استاین ، راوی ، فلوبر ، نوشتن ، پروست ، رمانهای استاین بک ، تولستوی ، کتاب

خلاصه ماشینی:

"مارسل تیه‌بو در مقالهء خود با نام«ابیات و تاریخ»نشان داده است:«شرح لشکرکشی ناپلئون‌ به روسیه در رمان جنگ و صلح از لحاظ قدرت و زیبایی توصیف،به مراتب بالاتر است از آنچه که همان‌ نویسنده،پانزده سال بعد در داستانهای سباستوپول‌ به دست داده است،حال آنکه خودش در این جنگ‌ شرکت داشته و از نزدیک شاهد حوادث بوده است... 8 قصه و شناخت نویسنده با کمک نقشه شاید هر بار اتقاق نیفتد که نقشه در کار قصه تا بدین حد کارساز،باشد؛با این همه،باید قبول کرد که‌ وجود آن همیشه برای قصه مهم است. می‌دانیم که آدم چندان تندرستی‌ نیست؛کمابیش درمی‌یابیم که زندگی را به بیکارگی‌ می‌گذراند و ظاهرا میلی به اینکه سرنوشت خود را به‌ دست بگیرد ندارد؛حدس می‌زنیم که باید قابلیتهای‌ محفلی فوق‌العاده داشته باشد،زیرا در محافل بسیار خواهان دارد،اما به‌ندرت به نمونه‌هایی از آنچه در این مجالس می‌گوید برمی‌خوریم؛هیچ مشکل مالی‌ ندارد،اما گذشته از برخی اشاره‌های گهگاهی به ارثی‌ که به او رسیده است،نمی‌دانیم از چه محلی چنان‌ درآمدی دارد که می‌تواند در بهترین هتلها اتاق بگیرد، به آلبرتین،معشوقه‌اش،هدیه‌های گرانقیمت بدهد،و برای گردش در بیرون از شهر اتومبیل با راننده کرایه‌ کند. به نظر می‌رسد که شخصیت اصلی داستان او باشد، زیرا همه چیز از چشمان او دیده می‌شود؛جز او،همهء شخصیتهای عمدهء کتاب که هر کدام با هویتی بسیار مشخص و دقیق ترسیم شده‌اند و به راستی فراموش‌ نشدنی‌اند از دیدگاه او داوری و معرفی می‌شوند،اما خود او به نحو شگفت‌آوری مبهم و ناملموس است."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.