چکیده:
این مقاله، شیوه های استفاده سیاسی از اینستاگرام و رضامندی از آن را به تفصیل شرح می دهد. بر پایه پیمایش انجام شده در این مطالعه، انگیزه های دنبال کردن رهبران سیاسی در بستر این رسانه و چگونگی ارتباط انگیزه های دنبال کنندگان، مبتنی بر ویژگی های جمعیت شناختی و نگرش های سیاسی تحلیل شده است. یافتهها نشان می دهند که انگیزه کسب اطلاعات، مهمترین عامل برای دنبال کردن رهبران سیاسی در اینستاگرام است و انگیزه منفعت اجتماعی در اولویت بعدی قرار دارد. همچنین مردان بیش از زنان، با هدف کسب منفعت اجتماعی از اینستاگرام بهره می گیرند و بین استفاده از اینستاگرام با انگیزه سرگرمی و جوان بودن شخص رابطه وجود دارد. این نتایج همچنین بینشی در مورد چگونگی تاثیرگذاری کنش سیاسی در اینستاگرام نیز ارائه می دهد. پاسخگویان اعلام داشتند که انگیزه های اصلی آنها برای دنبال کردن صفحات رهبران سیاسی در اینستاگرام، اطلاع رسانی و کسب راهنمایی است. همچنین سایر نتایج نشان میدهند که بسیاری از دنبال کنندگان مطالب سیاسی در اینستاگرام، برای تصمیم گیری در مورد رفتار رای دهی خود، آن را پذیرا شدهاند. پاسخگویان همچنین اینستاگرام را به عنوان یک منبع خبری کلیدی برای کسب آگاهی از موضوعات جاری در حوزه سیاسی، مهم دانستهاند.
خلاصه ماشینی:
(٢٠٠٦ ,Johnson ;٢٠٠٤ ,Kaye) با توجه به نگرش هاي سياسي فعل، مطالعات پيشين نشان داده اند که علاقه به سياست ، خودکارآمدي ١، اعتماد به دولت و احتمال رأي دادن ، در اغلب اوقات بر انگيزه افراد براي جمع آوري اطلاعات سياسي به صورت آنلاين و نوع سايت هايي که به آنها مراجعه مي کنند، تأثيرگذار است .
در فيس بوک ، علاقه سياسي زياد به همرساني پيوندهاي سياسي، به روزرساني وضعيت و موارد مورد علاقه کاربر از نشانه هاست ؛ اما تحقيقات نشان داده است که خودکارآمدي هيچ اثري بر ويژگي هايي نظير استفاده سياسي از رسانه هاي اجتماعي ندارد (٢٠١٣٢٧٧٣,Macafee)؛ به احتمال زياد انگيزه سرگرم شدن ، براي دنبال کردن پست هاي رهبران سياسي در رسانه هاي اجتماعي در بين مردان محتمل تر است ؛ اين مطالعه به بررسي ميزان تأثير متغيرهاي شناختي و ويژگي هاي فردي بر استفاده سياسي از اينستاگرام نيز مي پردازد.
(٢٠٠٦ ,Johnson &Kaye ;٢٠٠٥ ,Kaye) چندين سنجه و معيار ديگر نيز، ساير نگرش هاي سياسي نظير علاقه به سياست را اندازه گيري کردند (١= اصلا علاقه ندارم ؛ ٥ = بسيار علاقه مند)؛ (American National ٢٠١٠ ,Election Studies).
(٢٠١٧ ,Sheldon et al) اين واقعيت که پاسخگويان اين پژوه، منفعت اجتماعي را مهمترين انگيزه براي دنبال کردن رهبران سياسي در اينستاگرام مي دانند، نشان مي دهد که اينستاگرام نيز تا حدودي شبيه به ساير انواع رسانه هاي اجتماعي، مانند فيس بوک و توييتر است .