چکیده:
هدف از این پژوهش، معرفی، بررسی جایگاه، ضرورت و کارکرد «هولوگرافی» و «ویدیومپینگ» در تیاتر و هنرهای اجرایی و همچنین شناخت راه های ایجاد خیالانگیزی برای تماشاگر توسط این دو تکنولوژی در راستای جلب توجه کارگردانان و طراحان صحنهی تیاتر به این دو امکان است. علاوه بر این، نویسندگان این مقاله بر این باور هستند که درک صحیح از نحوه ی بکارگیری این دو تکنولوژی و تلاش در جهت معرفی آنها به جامعهی تیاتری ایران، میتواند به پیشرفت اینگونه از هنرهای اجرایی کمک کند. امروزه در بیشتر کشورهای پیشرفته، تیاتر و تکنولوژی به عنوان مکمل یکدیگر به کار میروند. هرچند ضرورت همگامی بین تیاتر و تکنولوژی واضح است، اما با مطالعه و مقایسهای مختصر در مورد جایگاه تکنولوژی در تیاتر چند دهه ی اخیر، به آسانی درک میشود که ما تا چه حد در این موضوع از عرصهی جهانی و این ویژگی هنری در دنیای معاصر دور ماندهایم. استفاده از تکنولوژیهای پیشرفتهی «هولوگرافی» و «ویدیومپینگ» در گونه های خاصی از تیاتر و هنرهای اجرایی در قرن بیستویکم مورد توجه کارگردانان و طراحان زیادی قرار گرفتهاست و در سالهای آتی استفاده از این تکنولوژیها در صحنههای تیاتر و دیگر هنرهای زنده به شکل گستردهتر پیشبینی میشود. با معرفی و شناخت کامل چنین تکنولوژی هایی، تیاتر ایران نیز میتواند در عرصهی استفاده از تکنولوژی، قادر به رقابت با آثار برجسته جهانی شود.
The goal of this study is to investigate the necessity of holographic technology, video-mapping technology and create fantasy in the viewer’s mind by these two technologies in order to attract directors and scenic designers attention. The accurate understanding and introducing these two technologies to the theatrical community of Iran will help the development of such performing arts. Today, theatre and technology are used as complementary in most developed countries. It is obvious that theater and technology must be synchronized, however, compared to the international arena, Iran is far from this criteria. The use of holographic technology and video-mapping in the 21st century theater and performing arts has attracted many directors and designers attention. It is expected that these technologies to be used more widely in theater and other performing arts in the future. In recent decades theater in Iran has not been based on a specific school or theoretical framework. Such studies may help theater artists in Iran, to better understand the various possibilities of using technology in their work in the future.
خلاصه ماشینی:
پرسشهای این پژوهش عبارتند از: ـ تکنولوژی هولوگرافی و ویدیومپینگ در قرن بیست و یکم چه جایگاهی دارد؟ ـ کارکردهای هولوگرافی و ویدیومپینگ و ضرورتهای استفاده از آنها در هنرهای اجرایی چیست؟ ـ چگونه تکنولوژی هولوگرافی و ویدیومپینگ در به انجام رساندن اجراها برای مخاطب خیالانگیزی ایجاد میکند؟ در ابتدا ضروری بهنظر میرسد که از چهار اصطلاح مورد توجه در این مطالعه، تعاریف مقدماتی به خواننده داده شود تا برای درک بهتر و عمیقتر موضوع، آشنایی مقدماتی با مفهوم این چهار واژهی ترکیبی صورت گرفته باشد: تکنولوژی، تکنولوژی دیجیتالی، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده تکنولوژی در این پژوهش یک تعریف از تکنولوژی١ مطرح میشود که عبارت است از: مجموعهای متشکل از اطلاعات، ابزارها و تکنیکهایی که از علم و تجربه عملی نشأت گرفتهاند و در توسعه، طراحی، تولید و بهکارگیری محصولات، فرایندها، سیستمها و خدمات مورداستفاده قرارمیگیرند.
Academy of Fine Arts, Brera, Milan, Italy پینوشت 1- Technology 2- Techne 3- Logia 4- Jaewoon Lee 5- Ekim 6- Marcos 7- Branco 8- Zagalo 9- Cyber Motion Capture 10- Entertainment and Edvcational simulators 11- Animation 12- 3D: three dimontional Animation 13- Electronic conceptual 14- Arts unlimited Holography 15- virtual studios 16- Sigraph 17- Augmented Reality 18- Thomas Caudell 19- Holo 20- Graphy 21- Brill 22- Majic Lantern 23- Ombres Chinoises 24- Phantasmagoria 25- Étienne-Gaspard Robert 26- Robertson 27- John Henry Pepper 28- Pepper’s Ghost 29- Dennis Gabor 30- Holographic Projection 31- Symphony To A Lost Generation 32- Adam Donen 33- London Symphony Orchestra 34- Butoh Dance 35- GPS 36- IP65 37- HD 38- Jaewoon Lee, Yeonjin Kim, Myeong-Hyeon Heo, Dongho Kim and Byeong-Seok Shin 39- Qlab 40- MadMapper 41- Troikatronix Isadora 42- Facadesignage 43- VPT جایگاه تكنولوژی «هولوگرافی» و «ویدیومپینگ» در هنرهای اجرایی در قرن بیستویکم جایگاه تكنولوژی «هولوگرافی» و «ویدیومپینگ» در هنرهای اجرایی در قرن بیستویکم جایگاه تكنولوژی «هولوگرافی» و «ویدیومپینگ» در هنرهای اجرایی در قرن بیستویکم جایگاه تكنولوژی «هولوگرافی» و «ویدیومپینگ» در هنرهای اجرایی در قرن بیستویکم جایگاه تكنولوژی «هولوگرافی» و «ویدیومپینگ» در هنرهای اجرایی در قرن بیستویکم جایگاه تكنولوژی «هولوگرافی» و «ویدیومپینگ» در هنرهای اجرایی در قرن بیستویکم جایگاه تكنولوژی «هولوگرافی» و «ویدیومپینگ» در هنرهای اجرایی در قرن بیستویکم جایگاه تكنولوژی «هولوگرافی» و «ویدیومپینگ» در هنرهای اجرایی در قرن بیستویکم