چکیده:
اگزیستانسیالیسم از سالیان دور در فلسفه حضور داشته و اندیشمندان زیادی را به خود مشغول کرده است. درواقع اگزیستانسیالیسم که بر پایه تقدم وجود بر ماهیت است به ارزش انسان میپردازد. سارتر از فیلسوفان مهم اگزیستانسیالیسم است که بیانیه ی او به عنوان ارکان اصلی این مکتب معرفی شده است. معروفترین بیانیهی او به نام آزادی بشر، انسان را جدا از آفریننده تنها میداند. هر انسانی مسیول زندگی خود و سرنوشت خویش است و هر انسانی باید اخلاقیات را بدون ترس از مجازات پس از مرگ رعایت کند. پس درواقع اگزیستانسیالیسم به نوعی فلسفه اخلاق است. این فلسفه طرفداران زیادی به مرور پیدا کرد از جمله هنرمندان که در این پژوهش ادوارد هاپر مد نظر ما است. او نقاشیهای بسیاری تحت تاثیر اگزیستانسیالیسم خلق کرده است. فلسفه ای که به ظاهر درک آن سخت میباشد با آثار بصری راحت تر قابل فهم هستند. در این پژوهش با استفاده از منابع کتابخانه ای و توصیف آثار به شکل گیری مفهوم اگزیستانسالیسم سارتر در نقاشی های هاپر میپردازیم. در این مقاله به دنبال یافتن پاسخ برای این پرسش هستیم که آیا هاپر صرفا قصد نمایش دادن انسانهای تنها و منزوی را دارد؟ یا میخواهد به مخاطب خود پیامی ارسال کند! آیا استفاده از نمادهای امروزی مانند تکنولوژی و رسانه مفهوم خاصی دارد؟ با بررسی اگزیستانسیالیسم و سپس شناخت تفکر سارتر و تحلیل آثار هاپر خواهیم دید که تمام عناصر استفاده شده به انتقال مفهوم واژه اگزیستانسیالیسم کمک میکند و تنهایی انسان مدرن را در عصر علم و تکنولوژی نشان میدهد.
خلاصه ماشینی:
در اين دوره معماري و به تبع آن تزيينات به کار گرفته شده در بناها از جمله قصرها و خانه ها، به خصوص خانه هاي متمولين تحت تأثير غرب دچار تغييراتي شد؛ تبريز نيز به عنوان يکي از مهم ترين شهرها و به عنوان پايتخت دوم ، به سبب نزديکي به کشورهاي عثماني و روسيه و همچنين وليعهد نشين بودن پذيراي اين تأثيرات بوده است ؛ عمده مسئله اصلي اين تحقيق را ميتوان نوع تزيينات به کاررفته در تالارهاي خانه هاي قاجاري تبريز و روند تغييرات تزيينات استفاده شده در تالارها در طي گذر زمان دانست که در اين راستا سعي شده است تزيينات تالارهاي خانه ها به دليل اهميت تالار در خانه هاي قاجاري و تزيينات پرکارتر آن نسبت به ساير بخش هاي خانه مورد تحليل قرار بگيرند.
خانه سلماسي؛ اين خانه در خيابان مقصوديه ، کوچه سلماسي واقع شده است که تاريخ احداث آن به ٢٠٠ تا ٢٥٠ سال پيش مربوط مي شود که مالکان اين خانه از تجار مواد غذايي در تبريز بوده اند و هم اکنون نيز به عنوان موزه سنجش مورد استفاده قرار گرفته است ؛ تزيينات اين خانه نيز مشتمل بر گچ بري طاقجه ديوار، نقوش گچي برجسته سقف ، آيينه کاري سقف و آيينه کاري قاب پنجره ها، پنجره هاي ارسي و نقاشي ديواري شامل نقوش معماري و طبيعت و نقوش تزييني مي باشد.