چکیده:
در ادبیات مدیریت کسبوکار، یک سازمان یادگیرنده شرکتی است که یادگیری اعضای خود را تسهیل میکند و به طور مداوم خود را بهبود میبخشد. این مفهوم در پی مطالعات و تلاشهای پیتر سنگه و همکاران او شکل گرفته است. توسعه سازمانهای یادگیرنده در نتیجه فشاری بود که سازمانهای مدرن با آن مواجه بودند و آنها را قادر ساخت در محیط پرتلاطم کسب و کار، بتواند به فعالیت رقابتی خود ادامه دهند. جهان امروز به ویژه جهان سازمانها، دستخوش تغییر و تحولات شگرف و مداومی است و تمامی ابعاد سازمانها از محیط داخلی تا محیط خارجی، از عوامل انسانی تا غیرانسانی و...، همگی با شتابی خیرهکننده در حال شدن از حالتی به حالتی دیگرند. در جهان کنونی بسیاری از فعالیتهای انسانی و حیاتی مورد نظر جامعه را سازمانهای گوناگون انجام میدهند. پیشرفت و جامعه تابع عملکرد موثر سازمانهاست. در میان عوامل تاثیرگذار بر عملکرد کارکنان، در فضای رقابتی و پر تغییر که امروزه سازمانها با آن روبرو هستند، سازمانهایی امکان رشد بقا خواهند داشت که توانایی یادگیری سازمانی داشته و بتوانند از تغییر و تحولات محیطی و تجربیات درون سازمانی و برون سازمانی، دانش موردنیاز سازمانی را فرا گرفته و به سازمانهای یادگیرنده تبدیل شوند. در مقاله حاضر ضمن بررسی نظریه یادگیری سازمانی، به بیان ضرورت، جایگاه و نقش آن در سازمانهای امروزی خواهیم پرداخت.
خلاصه ماشینی:
در مقاله حاضر ضمن بررسی نظریه یادگیری سازمانی» به بیان ضرورت» جایگاه و نقش آن در سازمانهای امروزی خواهیم واژگان کلیدی: سازمان» کارکنانء سازمان یادگیرنده» یادگیری سازمانی کارشناسی ارشد شهرسازی گرایش برنامه ریزی شهری, دانشگاه آزاد تهران مرکزی» ایران مقدمه تغییرپذیر نبودن و مطابق نبودن با تحولات جهانی آنها را به کارا نبودن نیز محکوم کرده است.
یک سازمان یادگیرنده سازمانی است که افراد در آن بهصورت جمعی یاد میگیرد و دائم در حال تغییر خود هستند تا با هدف موفقیت سازمانی به نحو بهتری اطلاعات را جمعآوری» مدیریت و استفاده کنند.
یادگیری انطباقی یا (به تصویر صفحه رجوع شود) ۵- تاریخچه سازمان یادگیرنده میتوان مفهوم سازمانها را به عنوان سیستمهای یادگیری در نخستین سالهای ۱۹۰۰ ردیابی کرد فردریک تیلور که تئوری مور مدیریت علمی را ارائه دادء اعتقاد داشت وقتی مدیریت» روش انجام دادن هر کار را بررسی کرده و به بهترین شیوهی انجام هر کار پی میبرد.
این اصطلاح به سازمانهایی اشاره دارد که هدفشان سازمان یادگیرنده شدن است (به تصویر صفحه رجوع شود) ۵- تاریخچه سازمان یادگیرنده میتوان مفهوم سازمانها را به عنوان سیستمهای یادگیری در نخستین سالهای ۱۹۰۰ ردیابی کرد فردریک تیلور که تئوری مور مدیریت علمی را ارائه دادء اعتقاد داشت وقتی مدیریت» روش انجام دادن هر کار را بررسی کرده و به بهترین شیوهی انجام هر کار پی میبرد.
۷- شرط لازم در شکلگیری سازمانهای بادگیرنده در اين حالتء مدیران نیاز دارند که برای حفظ بقاء سازمانها را با این دگرگونیها هماهنگ سازند و برای دستیابی به این امر» باید به یادگیری به عنوان پدیدهای ارزشمند بنگرند و بدینوسیله همواره خود را آماده پذیرش تغییرات کنند و کارکنان سازمان را نیز با دگرگونیها همراه سازند.