چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر نوآوری تامین کنندگان بر چابکی زنجیره تامین با توجه به نقش میانجی اشتراک گذاری اطلاعات و منابع استراتژیک و نقش تعدیل گر تامین منابع جهانی در شرکت ایران خودرو صورت گرفته است. پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی است و از نظر روش توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری این تحقیق شامل کارشناسان و مدیران زنجیره تامین در شرکت ایران خودرو است. شیوه نمونهگیری در این تحقیق نمونهگیری تصادفی ساده بوده است. بعد از تنظیم اهداف و سوالات پژوهش، پرسشنامهای مرکب از 5 بعد اصلی و 31 سوال تهیه و تنظیم شد و میان جامعه آماری توزیع گردد. برای بررسی روایی پرسشنامه از روش شاخص نسبت روایی محتوایی و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است. برای محاسبه پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید و پایائی پرسشنامه بسیار مطلوب ارزیابی گردیده است. پس از اطمینان از روائی و پایائی مقیاسهای طراحی شده براساس محاسبات انجام شده، پرسشنامهها در نمونهای به حجم 183 نفر توزیع شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده و برای تعیین روابط بین متغیرها نیز از تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری بهره گرفته شده است. همچنین تجزیه و تحلیل دادههای بدست آمده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و LISREL صورت گرفته است. بر اساس نتایج تحقیق مشخص گردید نوآوری تامینکنندگان بر چابکی زنجیره تامین با توجه به نقش میانجی اشتراکگذاری اطلاعات و منابع استراتژیک در شرکت ایرانخودرو تاثیرگذار است و همچنین تامین منابع جهانی رابط میان اشتراکگذاری اطلاعات، منابع استراتژیک، نوآوری تامینکنندگان و چابکی زنجیره تامین را تعدیل میکند.
The aim of this study was to investigate the effect of supplier innovation on supply chain agility with respect to the mediating role of information sharing and strategic resources and the moderating role of global resource supply in Iran Khodro Company. The present study is an applied research in terms of purpose and is descriptive-survey in terms of method. The statistical population of this research includes experts and supply chain managers in Iran Khodro Company. Sampling method in this study was simple random sampling. After setting the objectives and questions of the research, a questionnaire consisting of 5 main dimensions and 31 questions was prepared and distributed among the statistical population. To evaluate the validity of the questionnaire, the content validity ratio index method and confirmatory factor analysis were used. Cronbach's alpha coefficient was used to calculate the reliability and the reliability of the questionnaire was evaluated as very desirable. After ensuring the validity and reliability of the scales designed based on the calculations, the questionnaires were distributed in a sample of 183 people. Structural equation modeling technique has been used to analyze the collected data and to determine the relationships between variables. Also, the obtained data were analyzed using SPSS and LISREL statistical software. Based on the research results, it was found that supplier innovation affects supply chain agility due to the mediating role of information sharing and strategic resources in Iran Khodro Company and also global supply moderation modulates the relationship between information sharing, strategic resources, supplier innovation and supply chain agility.
خلاصه ماشینی:
Hsu Amid Chopra & Meindl EDI Lin C-T, Chiu H and Chu P-Y Witherspoon & et al بنابراین با توجه به اهمیت مطالب ذکرشده، تحقیق پیش رو در پی پاسخ به این سؤال است که: به چه میزان نوآوری تأمینکنندگان بر چابکی زنجیره تأمین با توجه به نقش میانجی اشتراکگذاری اطلاعات و منابع استراتژیک و نقش تعدیل گر تأمین منابع جهانی در شرکت ایرانخودرو تأثیرگذار است؟ ادبیات موضوعی و پیشینه تحقیق چابکی زنجیره تأمین مدیریت زنجیره تأمین را میتوان بهعنوان یک فلسفه کسبوکار دانست که شرکتهاي جدا از هم و همچنین اعضاي زنجیره را قادر میسازد به سطوح بالاتري از بهرهوری، سودآوري و رشد دست پیدا کنند.
Meixell and Gargeya Chan and Kumar Reichhart and Holweg Minkyun Kim and Sangmi Chai Alan T.
فرضیه هفتم تحقیق: نوآوری تأمینکنندگان بر چابکی زنجیره تأمین با توجه به نقش میانجی منابع استراتژیک در شرکت ایرانخودرو تأثیرگذار است.
نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد نوآوری تأمینکنندگان بر چابکی زنجیره تأمین در شرکت ایرانخودرو تأثیرگذار است و این فرضیه تایید گردید.
نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد منابع استراتژیک بر چابکی زنجیره تأمین در شرکت ایرانخودرو تأثیرگذار است و این فرضیه تایید گردید.
فرضیه ششم و هفتم تحقیق: نوآوری تأمینکنندگان بر چابکی زنجیره تأمین با توجه به نقش میانجی اشتراکگذاری اطلاعات و منابع استراتژیک در شرکت ایرانخودرو تأثیرگذار است.
نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد نوآوری تأمینکنندگان بر چابکی زنجیره تأمین با توجه به نقش میانجی اشتراکگذاری اطلاعات و منابع استراتژیک در شرکت ایرانخودرو تأثیرگذار است و این فرضیه تایید گردید.