چکیده:
برای توسعة کشاورزی ارگانیک باید تمامی کنشگران این نظام کشاورزی تحت آموزش قرار
گیرند. این آموزش تنها در قالب آموزش رسمی و در سطح دانشگاه و مدارس صورت نمی گیرد. بلکه
بهصورت غیررسمی در قالب نظام ترویج کشاورزی نیز انجام میشود. ترویج کشاورزی برای انتقال
یافتههای تحقیقاتی به کشاورزان از روشهای آموزشی- ترویجی متعددی استفاده میکند. این پژوهش
نیز با هدف تحلیل تاثیر نظام ترویج و آموزش کشاورزی در قالب روشهای آموزشی- ترویجی بر
توسعة کشاورزی ارگانیک در تعاونیهای کشاورزی انجام گرفت. جامعة آماری پژوهش حاضر را
اعضای تعاونیهای کشاورزی فعال و غیرفعال شهرستان شبستر تشکیل دادند. اعضای این تعاونیها
۸ نفر بودند که با استفاده از جدول مورگان. ۲۰۵ نفر آنها بهعنوان نمونة آماری انتخاب شدند و
برای کاهش خطا و پوشش پرسشنامههای بیپاسخ. این تعداد به ۲۱۲ نفر افزایش یافت. ابزار
گردآوری دادهها پرسشنامه بود که روایی آن با استفاده از نظر استادان دانشگاه تهران و پایایی این
ابزار با استفاده از پیشآزمون و ضریب تتای ترتیبی (۹۱/*- 0) با استفاده از نرمافزار 1 تایید شد.
برای تحلیل دادهها از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. براساس نتایج. اثر معنیدار
متغیرهای «بازدیدهای علمی» و «جلسهها و دورههای آموزشی» در «رفتار فناوری ارگانیک)» و اثر
معنیدار «تماسهای فردی» و «دانش فناوری ارگانیک» در «نگرش به فناوری ارگانیک» تایید شد.
At the present time, although the productivity and sustainability of many environmental protection technologies, such as organic technology, have been widely demonstrated, many farmers are still unaware of these technologies and the reason of it, is that such technologies require the replacement of management skills, knowledge and local manpower with foreign inputs. In this regard, the purpose of this study was to analyze the impact of agricultural extension and education system in the form of educational-extension methods on the development of organic agriculture in agricultural cooperatives. The statistical population consisted of the members of active and passive agricultural cooperatives in Shabestar township in 2019. This study is In terms of paradigm, quantitative; In terms of purpose, practical; In terms of data collection, survey and in terms of the relationship between variables, it is a type of descriptive-correlation researches. Structural equation modeling technique was used for data analysis. According to field data, there was sufficient evidence to support the significant impact of "scientific visits" and "training sessions" on "organic technology behavior". Also, the significant effect of the variables of "personal contact" and "knowledge of organic technology" on "attitude to organic technology" was confirmed. Based on the results, the following recommendations are proposed: the establishment of R&D center and national organic database, Orientation to farmers' thoughts for more communication with extension agents, leading farmers and experts, and culture building on how to use of messengers (Telegram, WhatsApp and Instagram) and mobile text messages.
خلاصه ماشینی:
به نظر میرسد در چنین شرایطی، تأمین مستندات در خصوص فقدان اثرات جانبی اثبات شده و بهبود دانش علمی، بحث در مورد محصولات ارگانیک را به مسیری منطقی سوق خواهد داد(٢٠١٨ ,Shoemaker &Cui )؛ البته نگرش افراد صرفاً پس از انتقال اطلاعات مرتبط با این نظام کشاورزی شکل میگیرد (١٩٩٥ ,Kelley).
از سویی، بـرای توفیـق در زمینـه کشاورزی ارگانیک بــه نیــروی انســانی ماهــر نیــاز است (٢٠٠٤ ,Counntly) و آمـوزش سـالم و جامـع پیـش نیـاز تربیـت نیروی انسانی اسـت (نعیمی، ١٣٨٨) و میتواند راهکاری برای انتقال اطلاعات و دانش و در نتیجه تغییر نگرش و رفتار باشد (هرسی و بلانجارد، ١٣٨٣).
شبیری و همکارن (١٣٩٢) در پژوهش خود به این یافته رسیدند که بین میزان تماشای رسانه های جمعی (تأکید بر تلویزیون ) و سطح سواد، نگرش ، دانش و رفتار زیست محیطی رابطه وجود دارد.
از بررسی رزاقی بورخانی (١٣٨٨) این نتیجه حاصل شد که ترویج کشاورزی با برگزاری آموزش های ضروری و کلاس های توجیهی برای کشاورزان و برقراری ارتباط با کشاورزان ، زمینه را برای افزایش سطح دانش و آگاهی مخاطبان و اصلاح نگرش ها یا رفتارهای آنان در جهت پذیرش کشت گیاهان تراریخته و تغییر ژنتیک یافته و توسعه فناوری زیستی فراهم میکند.
(رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) نتیجه گیری و پیشنهادها در این پژوهش ، تأثیر نظام ترویج و آموزش کشاورزی در قالب روش های آموزشی - ترویجی بر توسعه کشاورزی ارگانیک مطالعه شد.
Knowledge, attitudes and behavioral intentions of agricultural professionals toward genetically modified (GM) foods: a case study in Southwest Iran.