چکیده:
"حرکت در مقولات" یکی از مسائل مهم در حرکتشناسی ابن سینا است. حکیم محمّد بن عبدالفتّاح تنکابنی (1713م/1124ق -1631م/1040ق) مشهور به فاضل سراب از اندیشمندان قرن یازدهم هجری است که اثری با عنوان رسالة فی بیان الحرکة فی المقولة دارد. وی در این اثر به تحلیل و ارزیابی مبحثی از فصل دوم از مقالۀ دوم فنّ «سماع طبیعی» کتاب الشفاء ابن سینا با عنوان فی نسبة الحرکة الی المقولات میپردازد که در آن سرشت حرکت بررسی شده است. تبیین حکیم تنکابنی از آن جهت ارزشمند است که ارزیابی وی ناظر به نگرشی است که سرشت حرکت را مبتنی بر "تشکیک" شناسانده است. شیوه بررسی حکیم تنکابنی بر پایه ساختار «قال - اقول» در این رساله، خواننده را به التفات بیشتر به ردّ و ابرامها در بحث ترغیب میکند. حکیم تنکابنی قلمرو بحث خود را از بررسی سرشت حرکت فراتر برده و به مباحثی چون پیوند میان حرکت و زمان و حرکت توسطیه و قطعیه نیز پرداخته است. وی ضمن اشاره به اندیشههای ابو نصر فارابی و جلالالدین دوانی، پیوندی را میان مباحث فلسفی با سنّت تفسیری تجرید الاعتقاد برقرار کرده است. تصحیح و تحلیل این رساله برای نخستین بار، زمینه بحث در طبیعت شناسی ابن سینا را بیشتر فراهم میکند.
Motion in the categories is one of the most significant topics in the natural philosophy of Ibn Sina (428 AH/1037 CE). Hakim Muhammad ibn ʿAbd al-Fattah Tonekaboni (1040 AH/1631 CE-1124 AH/1713 CE), known as Fadhil Sarab, one of the great thinkers of the Safavid era, composed a work titled Risala fi Bayan al-Harka fi al-Maqula. In this work, he analyzes and evaluates a topic from the second chapter of the second article of the art of "natural hearing" of Ibn Sina's Cure, titled “On the Relation of Motion to the Categories,” where the nature of motion is discussed. Hakim Tonekaboni's explanation is invaluable because his assessment is based on his identification of the nature of motion with the doctrine of gradation. Hakim Tonekaboni's study has a "they say/I say” structure, which encourages the reader to pay attention to the ideas that are rejected as well as those that are accepted in the discussion. Hakim Tonekaboni goes beyond the discussion of the nature of motion and also deals with issues such as the connection between motion and time and instantaneous motion (haraka tawassutiyya), as well as continuous motion (haraka qatʿiyya). Referring to the views of Abu Nasr al-Farabi (339 AH/ 950/1 CE) and Jalal al-Din al-Dawwani (908 AH/ 1502 CE), he establishes a link between philosophical issues and the commentary tradition of the Tajrid al-Iʿtiqad. The editio princeps of the treatise, along with an analysis of the text, provides a basis for further discussion of Ibn Sina's natural philosophy. Hakim Tonekaboni was born in Sarab, one of the villages of Tonekabon; after acquiring the basics of science with his father, he left for Isfahan and the religious schools of Tonekabon. The date of Hakim Tonekaboni's death is recorded as Monday, the 18th of Dhihjah in 1124 AH, and his burial place is recorded as the Takhte- Fulad of Isfahan. His masters in the intellectual sciences are Mirza Muhammad Baqir Sabzevari (d. 1090 AH), Agha Hossein Khʷansari (d. 1098 AH) and Mulla Rajab-ʿAli Tabrizi (d. 1080 AH). In this article, Hakim Tonekaboni's view of motion in the categories is examined from a historical and philosophical perspective, based on his work, Risala fi Bayan al-Harka fi al-Maqula (The Treatise of Motion in Categories). The approach is philosophical, because the issue of motion and its conceptual analysis has a long philosophical ancestry. On the one hand, Heraclitus considered being to be a kind of motion itself, and on the other hand, Parmenides described being as alien to and incompatible with motion. The analysis is at the same time historical, in that the first detailed exploratioin of this issue is found in Aristotle's Physics, whereas in the Islamic world, Ibn Sina in his works, especially in the Shifa (Cure), offered a philosophical explanation of the nature of motion by way of various interpretations of Aristotle's Physics. But Ibn Sina expressed his view of the nature of motion after evaluating previous arguments on the subject and their consequences. Ibn Sina then presents his own interpretation. For example, in other views, according to him, motionis a matter of homonym, or of analogical gradation; Or if it is analogical gradation, it is like settled topoi (places), or fixed blackness or fluid blackness. He himself, however, engages with philosophical analysis of the category of the passion and raises the question of whether passion is motion or a relation between motion and something else. And if passion is identical with motion, then is motion absolute or restricted? With this method, Ibn Sina does not accept the idea of ten categories, like the Aristotelians, and he regards either of the categories as a real genera [this is unclear]. Accordingly, passion is identical with motion. After discussing Ibn Sina's view on the nature of motion, I examine Hakim Tonekaboni's explanation of Ibn Sina's view. The treatise on motion in the categories by Hakim Tonekaboni is considered at two levels: 1. analysis of text itself, 2. further considerations in the form of comments and marginal notes. Hakim Tonekaboni offers further considerations or comments in six sections, which cover only half of the topics of the treatise. Hakim Tonekaboni's answers to the view that the motion is based on analogical gradation are presented in a "they say/I say” structure" that encourages the reader to return to the text of the treatise. Hakim Tonekaboni composed this treatise in order to in response to the debates over Tusi's Tajrid al-iʿtiqad (The Purification of Belief) and to answer an aporia about the nature of motion.
خلاصه ماشینی:
وی در این اثر به تحلیل و ارزیابی مبحثی از فصل دوم از مقالۀ دوم فنّ «سماع طبیعیِ» کتاب الشفاء ابنسینا با عنوان في نسبة الحرکة إلی المقولات میپردازد که در آن سرشت حرکت بررسی شده است.
در این نوشتار کوشش بر آن است تا نگرش حکیم تنکابنی درباب حرکت در مقولات از منظر تاریخی و فلسفی برپایۀ رسالة في بیان الحرکة في المقولة بررسی شود.
وی در این اثر به بحث از حرکت در مقولات میپردازد و درواقع نوشتار حکیم تنکابنی ناظر به مبحثی است از فصل دوم از مقالۀ دوم فنّ سماع طبیعیِ کتاب الشفاء ابنسینا با عنوان في نسبة الحرکة إلی المقولات.
از نظر تاریخی نیز یادشدنی است که نخستین تبیین مفصّل و فلسفی از این مسئله در کتاب سماع طبیعی ارسطو بیان شده است (Aristotle 2018: Book III, 38-54) و از خلال گزارشهای گوناگون از آن در دورۀ اسلامی نیز ابنسینا در آثار خود بهویژه در کتاب الشفاء تبیین فلسفی خود را درباب سرشت حرکت ابراز کرده است.
ازآنجاکه حکیم تنکابنی در رسالۀ حرکت در مقولات بهارزیابی نگرش جلالالدین دوانی درباب حرکت پرداخته است، بسیار مناسب است تا سخن دوانی و خاستگاه آن که شرح قوشچی بر تجرید الاعتقاد است بهخوبی بررسی شود.
بهنظر میرسد که حکیم تنکابنی پس از بررسی سخنان قوشچی و دوانی دریافته است که ارزیابی خود را در رسالهای مستقل نشر دهد و با الهام از سخنان ابنسینا در فصل دوم از مقالۀ دوم «سماع طبیعی» الشفاء، که سرچشمۀ بحث درباب سرشت حرکت است، رأی خود را بیان کند.