چکیده:
هدف پژوهش شناخت عوامل و زمینههای اجتماعی و فرهنگی موثر بر بازگشت زنان ازدواج کرده شهر تهران به تحصیل با روش آمیخته اکتشافی (کیفی- کمی) انجام شده است. دربخش کیفی روش مضمونی (تماتیک) و کمی با روش علی- مقایسهای پسارویدادی با گروه ملاکی به روش پیمایش انجام شده است. جامعه آماری در بخش کیفی 28 نفر با روش نمونهگیری هدفمند و جامعه آماری بخش کمی 426 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای همتاسازی به همین تعداد انتخاب شدند. برای تحلیل نتایج، از آزمونهای رگرسیون لوجستیک دوگانه عادی و شرطی استفاده شده است. درونمایه اصلی " استراتژی جستجوی خودهای ممکن برای تعادل بخشی به ساحتهای مختلف مسیر زندگی، حاصل تعامل دو طبقه اصلی خود و فراخود است. نتایج آزمون نشان داد بین دوگروه از زنان مورد مطالعه در متغیرهای برابری جنسیتی، نیاز مالی خانواده، کسب منزلت اجتماعی، تمایل به آگاهی بیشتر، تجارب سخت مسیر زندگی، میزان تابآوری و میزان فمنیسمگرایی تفاوت معنیدار وجود دارد. نتیجه بررسی فرضیه اصلی گویای این است که تمام متغیرهای مستقل وارد شده در مدل قادر به پیش بینی احتمال وقوع متغیر وابسته بازگشت به تحصیل زنان ازدواج کرده هستند. در بین متغیرها، متغیر کسب آگاهی بیشترین توانایی را در پیش بینی متغیر وابسته بازگشت به تحصیل دارد و متغیرهای تابآوری و کسب منزلت اجتماعی در ردههای بعدی قرار دارند.
The purpose of this study was to identify the social and cultural factors affecting the return of married women to Education in Tehran by qualitative thematic analysis method. Semi-structured interviews were conducted with 35 married / returning women-based, systematic, and value-based titles through purposeful sampling and were analyzed using three-step method (description, analysis and interpretation). of married The sample size criterion in the qualitative section was theoretical saturation,analysis of the main theme extracts the "Strategy of Searching for Possible Selves for Making Balances in Different Areas of Life" and consequently identifies three typical patterns of women's return to education with identity-based, systematic, and value-based titles. A thematic map form is provided. This basic theme is the result of the interaction of its two main and self-contained classes, which comprise nine subcategories. In a category of open source code among womenquently identifies three typical patterns oftegy of Searching for Possible Selves for
خلاصه ماشینی:
نتیجه بررسی فرضیه اصلی گویای این است که تمام متغیرهای مستقل وارد شده در مدل قادر به پیش بینی احتمال وقوع متغیر وابسته بازگشت به تحصیل زنان ازدواج کرده هستند.
واژههای کلیدی: هویت ، بازاندیشی، منزلت اجتماعی،، آگاهی، خودشکوفایی ١- این مقاله بخشی از رساله دکتری با عنوان "بررسی عوامل و زمینه های مؤثر بر بازگشت زنان ازدواجکرده به تحصیل در دبیرستان و کار و دانش در شهر تهران" است که در دانشگاه علامه طباطبائی به انجام رسیده است .
٣. رویکردهای فمینیستی دلیل استفاده از نظریات فمینیستی در این است که در چنین نظریاتی بعد جنسیت در هویت زنان برجسته می شود و در پژوهش حاضر جنسیت و زنانگی زنان در معنابخشی به کنش بازگشت به تحصیل تأثیر بسزایی دارد نظریات مطالعه شده در سه گفتمان متفاوت طبقه بندیشدهاند.
به این معنی که تمایل به کسب منزلت اجتماعی، یک پیش بینی کننده مؤثر در احتمال بازگشت زنان به تحصیل بعد از ازدواج است .
Amos {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} تجزیه وتحلیل دادهها نتایج تحلیل تماتیک حاصل از ٢١٢ کد باز نشان داد که تصمیم زنان برای بازگشت به تحصیل بعد از ازدواج، یک نوع استراتژی برای جستجوی خودهای ممکن است تا بتوانند در شرایط دوره زندگی خود تعادل /موازنه ایجاد کنند.
بر پایه این آگاهی که در متن موقعیت های کنش زندگی روزمره حاصل شده است ، زنان با انتخاب بازگشت به تحصیل تلاش دارند مانع از الصاق معانی و تفاسیر اکثرا منفی دیگران به خود شوند.
یافته های حاصل از فرضیه فرعی سوم نشان داد که متغیر مستقل تمایل به کسب منزلت اجتماعی، قدرت پیش بینی احتمال بازگشت به تحصیل در زنان ازدواجکرده را دارد.